Pondelok 14. 11. 2022 sa rozbehol v Strednej zdravotníckej škole na Moyzesovej ulici v Košiciach maratón interaktívnych prednášok. Prednášky viedli skúsení lektori Peter Rea a Ivan Vanák z n. o. SEEDS, ktorí cestujú po Slovensku a zasievajú žiakom základných a stredných škôl semienka zvedavosti o veci verejné, vštepujú im základné hodnoty demokracie. Pred blížiacim sa 17. novembrom ponúkli našim žiakom vysoko aktuálnu tému Cestujeme v čase do roku 1989, ktorou im chceli viac priblížiť Nežnú revolúciu a historické udalosti, ktoré jej predchádzali. Ďalšie témy Riziká sociálnych sietí a Ako správne debatovať boli zamerané na rozvoj kritického myslenia. Žiaci s pomocou lektorov pri aktivitách zapojili všetky zmysly, aktivizovali vlastné premýšľanie. V rámci diskusie lektori učili žiakov otvorene komunikovať, klásť otázky, ale aj vedieť počúvať či vecne argumentovať, čo je v súčasnosti zručnosť, ktorá mnohým žiakom chýba. O čom sa teda na hodinách diskutovalo? Žiaci študijných odborov asistent výživy, očný optik a zdravotnícky laborant mali možnosť cestovať časom s lektorom Petrom Reom prostredníctvom prednášky s názvom ,,Cestujeme v čase do roku 1989”. Prednášajúci nás najprv uviedol do diania vo svete v rokoch, ktoré predchádzali Nežnej revolúcii. Dozvedeli sme sa, že to všetko sa začalo už po ukončení druhej svetovej vojny v roku 1945, keď bola Európa rozdelená medzi víťazné veľmoci na východnú a západnú. Východ vrátane Československa bol pod vplyvom Sovietskeho zväzu, ktorý hlásal ideológiu socializmu. Na druhej strane stál Západ s demokratickým režimom. Veľa vzdelaných a pracovitých ľudí emigrovalo z východnej do západnej časti a predstaviteľom Sovietskeho zväzu sa táto skutočnosť nepáčila.
V roku 1961 bol postavený Berlínsky múr. Po takmer tridsiatich rokoch nadvlády ZSSR nad východným blokom začali vznikať protesty proti socialistickému režimu. Protesty vyvrcholili až pádom Berlínskeho múra 9.11.1989. Krátko po tejto udalosti sa aj v Československu organizovali protesty proti režimu a 16.11.1989 sa začalo schyľovať k Nežnej revolúcii, ktorá vypukla 17. novembra 1989 v Prahe. Vypočuli sme si pioniersky sľub, dostali sme do rúk aj kus ostnatého drôtu zo železnej opony. Hovorili sme o štrnganí kľúčmi na námestiach, ktoré malo symbolizovať frázu „už vám odzvonilo”, o stužkách s trikolórou a o prstoch na ruke znázorňujúcich písmeno V, čo malo symbolizovať víťazstvo. Vďaka tejto prednáške sme sa dokázali priblížiť k dianiu v Európe do roku 1989. Taktiež sme zistili, že Nežná revolúcia nebola len o jednom dni, ale malo to základy v nie tak dávnej minulosti. Sme radi, že sa nám dostalo takej možnosti a prostredníctvom interaktívnej prednášky sme si rozšírili svoj obzor vedomostí. (E. Horváthová, V. Serafínová, III.ZL) Prvákov študijného odboru zdravotnícky laborant zaujal Ivan Vanák témou „Riziká sociálnych sietí”. Na začiatku sme sa porozprávali o základných pozitívach a negatívach sociálnych sietí a ich vplyve na človeka. Ako pozitíva vnímame možnosť spoznať ľudí po celom svete, jednoduchú a okamžitú komunikáciu, správy a informácie v reálnom čase, príležitosť pre podnikateľov, zábavu a pôžitok. Negatív sme našli tiež dosť - záplava informácií, ktoré mozog nedokáže rýchlo spracovať, sociálny tlak, náhrada sociálnej interakcie, rozptýlenie a odkladanie vecí, nedostatok pohybu, nekvalitný spánok. Práve negatíva boli nosnou časťou prednášky a oboznámili sme sa s mnohým, čo sa nám na sociálnych sieťach môže stať, prečo a na aké veci a informácie by sme si mali dávať pozor. Potvrdením slov boli reálne príbehy, ktoré sme videli vo forme videí a mnohé z nich sa skončili tragicky. V závere prednášky si každý z nás vyskúšal minútovú aktivitu, ktorá nám mala ukázať, že by sme nemali tráviť väčšinu nášho voľného času s mobilom, ale skôr sa učiť niečo nové, športovať a socializovať sa. Pokúšali sme sa poskladať Rubikovu kocku, nakresliť jedným ťahom psa alebo líšku, vytvoriť vianočné prestieranie, zaviazať si kravatu, naučiť sa vetu po španielsky, poskladať origami, podľa návodu trafiť golfovú loptičku a pod. Bolo to veľmi zaujímavé. Zistili sme, koľko veľa vecí sa vieme za minútu naučiť. Prekvapením bola aj informácia, že nuda je pre človeka veľmi dôležitá, pretože ho núti začať niečo tvoriť. Sme vďační, že sme mali šancu si to všetko vypočuť a dúfame, že takúto možnosť dostanú aj ďalší žiaci našej školy. (Ľ. Kepštová , I.ZL) Žiaci druhého a tretieho ročníka študijného odboru farmaceutický laborant absolvovali interaktívnu prednášku na tému „Ako správne debatovať alebo úvod do kritického myslenia“. Cieľom bolo naučiť nás, ako správne debatovať, že je dôležité vedieť počúvať názory ostatných a využívať kritické myslenie. Počas prezentácie sme pochopili, že pri výmene názorov by sme mali povedať svoj názor, vedieť ho vysvetliť a podložiť ho aj dôkazom. V debate je nutné dávať si pozor na slová, ktoré vyslovíme, pretože jazyk, aj keď nemá kosti, môže zlomiť srdce. Na základe tejto informácie sme si vyskúšali aj aktivitu – hru na roly s otvoreným koncom, pri zohľadnení všetkých argumentov, ktoré boli v prezentácii už spomínané. Lektor otvoril debatu na tému Príbeh jednej hojdačky nad Lietavským hradom, naše roly rozdelil na kladné a záporné a každý účastník mal v debate presadiť svoj názor. Zistili sme, že to nie je vôbec jednoduché a na správnu debatu sa musíme dobre pripraviť. Zapájanie emócií, kriku, skákania do reči, nepočúvanie druhej strany a vnucovanie svojej pravdy tomu druhému nie je správne.
Každý má svoju pravdu a svoj uhol pohľadu a niekedy je ťažké určiť, kde je skutočná pravda ukrytá. Ako odmenu za naše herecké výkony každý z „hercov" dostal odznak v podobe dreveného Slovenska. Na dnešnom podujatí sme sa naučili, že cieľom debaty nie je poraziť, ale pochopiť toho druhého, a to vďaka tvrdeniam, vysvetleniam a dôkazom, ktoré spolu vytvárajú argument. Bola to zaujímavá prednáška, ktorá bola pre nás určite prínosom a sme radi, že sme sa jej mohli zúčastniť. Ďakujeme a už sa tešíme na ďalšie. (D. Ďuricová, A. Komloš, II. FL) Bol to deň plný zážitkov, z ktorého si určite každý zo žiakov odniesol niečo pozitívne. Ku každej prezentácii sa žiaci vrátili ešte vyplnením spätnej väzby prostredníctvom formulára na internete alebo QR kódom. Aj takým spôsobom ich autori projektu Vedieť viac motivujú vyjadrovať svoj názor. Spätnú väzbu spracovávajú nielen pre vlastnú potrebu, ale posielajú jej závery na školy učiteľom, aby mohli so žiakmi tieto témy aj ďalej rozvíjať. Ďakujeme lektorom zo SEEDS, n.o. za sprostredkovanie zaujímavých informácií, zážitkov a za rozšírenie nášho poznania v rôznych smeroch spoločenského života. Projekt Vedieť viac by mal v tomto školskom roku už končiť, ale my pevne veríme, že opak je pravdou a budeme môcť našim žiakom ponúknuť ďalšie zaujímavé témy, či už prezenčne, alebo aj online. Aj keď naživo, ako sme si to teraz mohli vyskúšať, je to oveľa lepšie.
Súvisiace články:
https://skolske.sk/clanok/59697/opat-v-strasburgu
https://skolske.sk/clanok/59660/palikerav
https://skolske.sk/clanok/59648/tri-temy-v-stvorke
https://skolske.sk/clanok/59628/fiktivne-cestovanie
https://skolske.sk/clanok/59003/spomienky-na-strasburg
https://skolske.sk/clanok/59069/europsky-parlament-a-lousie-weiss https://skolske.sk/clanok/59022/rendez-vous-s-europoslancom
https://skolske.sk/clanok/59008/co-sa-deje-s-nasou-planetouhttps://skolske.sk/clanok/58914/spoznali-sme-slovenskoako-ho-nepoznamehttps://skolske.sk/clanok/56066/vediet-viac
https://skolske.sk/clanok/56315/den-vody-v-trebisove
https://skolske.sk/clanok/56356/u-nas-novota-v-australii-stara-vec
https://skolske.sk/clanok/56479/india--zkazdeho-rozka-troska
https://skolske.sk/clanok/56492/den-zeme-unas-v-michalovciach
https://skolske.sk/clanok/56969/uspesna-tretinka-za-nami
https://skolske.sk/clanok/57889/vedia-viac-vporubke
https://skolske.sk/clanok/57903/den-so-seeds
https://skolske.sk/clanok/58027/tisicrocne-vcely
https://skolske.sk/clanok/58870/vediet-viac