Autor textu: kolektív učiteľov 4.ZŠ Žiar nad Hronom
11.10.2022

Tri témy v Štvorke

Štvorka – 4. ZŠ Jilemnického v Žiari nad Hronom - ako jej všetci v meste hovoria, bola ďalšou školou, zastávkou lektorov projektu Vedieť viac.

Foto: archív SEEDS

Bratislava 10.10.2022 (Skolske.sk)

Zažili sme špeciálny vzdelávací program prostredníctvom lektorov n. o. SEEDS, ktorý sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje. Vtiahli nás do života mimo učebníc a zasiali semienka zvedavosti o tom, čo sa deje okolo nás. Zábavné aktivity, prostredníctvom ktorých naši ôsmaci spoznávali Slovensko cez známe aj menej známe oblasti. Interaktívnou formou, v súvislostiach, ktoré sa navzájom prelínali, sme otvárali témy, ktoré sa týkali minulosti, ale boli úzko prepojené s dnešnými problémami. Hľadanie pozitív, porovnávanie s horšími stránkami života na Slovensku i vo svete, nás priviedlo k poznaniu, že Slovensko je mladé a nádherné. Je však nevyhnutné, starať sa o svoje najbližšie okolie, a súčasne venovať pozornosť aj zdanlivo vzdialenejším častiam sveta, či vzdialenejším témam, pretože všetko spolu súvisí. A aby sme sa tu cítili bezpečne a príjemne, aby svet fungoval lepšie, mal by každý z nás začať pracovať na sebe.

U druhákov privítali lektora, ktorý okrem dobrej nálady priniesol so sebou aj nové informácie prostredníctvom témy Tisícročné včely. Téma včely je druhákom známa, nakoľko sa už minulý rok stretli so skutočným včelárom a mohli si prezrieť aj úle a v nich pracujúce včely. Práve to dalo druhákom priestor aktívne sa na besede zapájať, odpovedať na otázky, pokladať otázky a na svoje už získané vedomosti nabaliť nové informácie. Bonusom diskusie bolo praktické vyskúšanie si včelárskych pomôcok, a tak si druháci okrem včelárskeho obleku mohli detailne pozrieť všetky nástroje, ktoré včelár pri svojej práci využíva.

Včelárske stretnutie doplnilo druhákom vedomosti o dôležitosti včiel v prírodnom spoločenstve, no tiež ich posmelilo v diskutovaní a dôležitosti vzájomného počúvania sa. A aká bola odpoveď druháčikov na otázku: Čo sa ti na prednáške o včielkach najviac páčilo, čo si sa dozvedel? Aďka: „Keď sme si mohli chytiť domček, kde bývajú včielky. Najviac sa mi páčilo to, keď sme si skúšali včelársky oblek.“ Hugo: „Páčilo sa mi všetko, čo nám ujo rozprával. A mňa včielky veľmi zaujímajú, aj starký ich chová. Pomáham mu aj vytáčať med.“ Katka: „Páčilo sa mi aj video o tom, ako sa rodia včeličky. Páčili sa mi aj fotky včeličiek, peľ v krabičke, mala také dierky – plásty.“ Aďka: „Dozvedela som sa, že sa včielky boja aj včelárov, že si musia dávať aj pozor.“ Sofi: „Že celý život len robia.“ Katka: „Mňa zaujalo, že včielky žijú krátko a majú veľa práce.“ A ako správne debatovať? Zážitkovou metódou sme sa žiakom VII. ročníka priblížili k pravidlám úspešnej debaty. Každý človek, ktorý chce nájsť svoje miesto v živote a túži byť úspešný, sa musí naučiť komunikovať so svojím okolím. Ak chce okolie presvedčiť o správnosti a zmysluplnosti svojich názorov, mal by zvládnuť aj zásady debaty. Žiaci spočiatku netušili, čo všetko ich čaká. Najskôr sa zo zaujímavo spracovanej prezentácie dozvedeli základné pravidlá debaty, zopakovali si tvorbu a interpretáciu argumentu.  

Pohotový a vtipný prednášajúci sa zmenil na moderátora, ktorý načrtol modelovú situáciu a následne žiakov vyzval, aby sa argumentačne priklonili na jednu stranu. Žiaci sa mali rozhodnúť, či podporia alebo nepodporia vybudovanie turistickej atrakcie vo svojej obci. Nasledovala príprava vlastného stanoviska a argumentov v jednotlivých roliach: starosta, ekologický aktivista, majiteľ pohostinstva, mamička s malými deťmi, influencer, provokatér. Šikovným trikom na uľahčenie debaty boli kartičky na pohotové vnímanie rolí. Prvé reakcie boli rozpačité, no po úvodnom zásahu moderátora sa debata rozprúdila. Aj tí, z ktorých na hodinách treba odpovede páčiť, sa prejavili ako pohotoví tvorcovia tvrdení a argumentov. Veľmi rýchlo sa naučili a presvedčili, ako sa zmení sila tvrdenia, ak ho dokazuje argument a ak na oponenta dokážeme reagovať protiargumentom. Najpresvedčivejší vo svojich tvrdeniach a argumentoch boli: starostka (Lili), predstaviteľ obce (Hugo), ekologická aktivistka (Dominika) a majiteľ pohostinstva (Martin).

Zážitkové učenie debaty žiakov jednoznačne zaujalo. Dokazovala to nielen aktivita žiakov, ale hlavne kvalita ich tvrdení a argumentov. Ocenil ju aj moderátor debaty. Vzdelávací program splnil svoj cieľ: siedmaci sa naučili pozornejšie počúvať, situačne premýšľať, verbálne komunikovať a vhodne argumentovať. Tí najaktívnejší dostali darček v podobe štýlového klobúčika.

​​​​​​​V záverečnej reflexii všetci žiaci potvrdili, že program s podobným zameraním by uvítali aj v budúcnosti. Čo na záver? Zažili sme úspešný deň s lektormi n. o. SEEDS. 

pic
Foto: archív SEEDS
pic
Foto: archív SEEDS
pic
Foto: archív 4. ZŠ Žiar nad Hronom
pic
Foto: archív 4. ZŠ Žiar nad Hronom

Súvisiace články:
https://skolske.sk/clanok/59628/fiktivne-cestovanie
https://skolske.sk/clanok/59003/spomienky-na-strasburg
https://skolske.sk/clanok/59069/europsky-parlament-a-lousie-weiss  
https://skolske.sk/clanok/59022/rendez-vous-s-europoslancom
https://skolske.sk/clanok/59008/co-sa-deje-s-nasou-planetou​​​​​​​https://skolske.sk/clanok/58914/spoznali-sme-slovenskoako-ho-nepozname​​​​https://skolske.sk/clanok/56066/vediet-viac
https://skolske.sk/clanok/56315/den-vody-v-trebisove
https://skolske.sk/clanok/56356/u-nas-novota-v-australii-stara-vec       
https://skolske.sk/clanok/56479/india--zkazdeho-rozka-troska
https://skolske.sk/clanok/56492/den-zeme-unas-v-michalovciach  
https://skolske.sk/clanok/56969/uspesna-tretinka-za-nami 
https://skolske.sk/clanok/57889/vedia-viac-vporubke
https://skolske.sk/clanok/57903/den-so-seeds ​​​​​​​
https://skolske.sk/clanok/58027/tisicrocne-vcely  
https://skolske.sk/clanok/58870/vediet-viac

Apríl 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
-
-
-
-
Napíšte nám [email protected]