Bratislava 11.12.2025 (Skolske.sk)
Udalosť sa konala v historickej Zimnej jazdiarni a jej hlavnou témou bolo využitie AI v štátnej správe, vzdelávaní, priemysle a výskume. Zastúpenie na tomto podujatí mala aj Prešovská univerzita v Prešove, ktorú v rámci riešenia projektu 1/0426/25 – VEGA: Metodologické modelovanie systému digitálnej pasportizácie cestovného ruchu na Slovensku, reprezentovala Mgr. Ivana Šaffová, MBA, MBE, interná doktorandka Katedry turizmu a hotelového manažmentu Fakulty manažmentu, ekonomiky a obchodu Prešovskej univerzity v Prešove (KTHM FMEO PU v Prešove).
Program konferencie bol nabitý zaujímavými bodmi už od rána. Po registrácii a otvorení konferencie moderátorom Gregorom Marešom nasledovali diskusie s významnými hosťami, medzi ktorými nechýbali ani Peter Pellegrini, prezident SR, či Peter Chochula z CERNu. Konferencia sa taktiež zamerala aj na praktické otázky integrácie umelej inteligencie do slovenského vzdelávacieho systému. Minister školstva SR Tomáš Drucker predstavil Národný plán integrácie AI do školstva s cieľom zaviesť ho už v školskom roku 2026/2027. Plán stojí na troch pilieroch: bezpečné, etické a inkluzívne vzdelávanie. Podľa prieskumov dnes používa AI až osem z desiatich žiakov, no len štvrtina učiteľov, čo vytvára nerovnováhu a potenciálne riziká.
Pre vysoké školy je AI obrovskou príležitosťou. Môže výrazne zefektívniť výučbu, podporiť personalizované učenie a pomôcť študentom rozvíjať praktické zručnosti v reálnom svete. Ďalším trendom je využitie AI vo vysokoškolských štúdiách, kde študenti pracujú s nástrojmi ako ChatGPT na zlepšenie písania, analyzovania dát či prípravy projektov. Diskutovalo sa aj o výzvach, učitelia a univerzity musia zabezpečiť, aby študenti používali AI zodpovedne a eticky.
Umelá inteligencia vo vzdelávaní prináša množstvo výhod. Umožňuje personalizované učenie, kde sa obsah prispôsobuje schopnostiam a tempu každého študenta, a zároveň môže pomôcť pedagógom s administratívou, hodnotením alebo tvorbou učebných materiálov. AI otvára priestor pre simulácie a experimenty, ktoré študentom umožňujú pracovať s realistickými modelmi biologických či ekonomických systémov. Zároveň podporuje rozvoj digitálnych zručností a analytického myslenia, ktoré sú nevyhnutné pre život v modernej digitálnej spoločnosti.
Z ITAPA AI 2025 si odnášame jasnú správu: AI je už dnes realitou, ktorá mení spôsob, akým sa učíme, pracujeme a žijeme. Pre slovenské školstvo to znamená, že vzdelávanie o umelej inteligencii už nie je len doplnkom, ale nevyhnutnou súčasťou prípravy mladých ľudí na digitálnu budúcnosť. Konferencia ukázala, že AI môže byť silným spojencom, ak sa používa eticky a zodpovedne, a že Slovensko má všetky predpoklady stať sa lídrom v tejto oblasti.