Autor textu: Alena Dorčáková
21.11.2025

Týždeň vedy a techniky v Základnej škole s materskou školou Palín 104

Týždeň, ktorý ukázal budúcnosť vzdelávania

Hľadanie faktov o nerastných surovinách

V dňoch 10. – 16. novembra 2025 sa na Základnej škole s materskou školou Palín 104 uskutočnil Týždeň vedy a techniky, počas ktorého sa učitelia aj žiaci aktívne zapájali                       do rôznych aktivít zameraných na moderné technológie a umelú inteligenciu.

Učitelia a ich skúsenosti s využívaním umelej inteligencie

Učitelia sa v rámci školenia digitálneho koordinátora oboznámili s fungovaním umelej inteligencie, jej možnosťami vo vyučovaní a pravidlami bezpečnej a zodpovednej práce s ňou. Vďaka tomu ju dokázali efektívnejšie zapojiť do prípravy hodín i samotnej práce so žiakmi.

AI využívali najmä na tvorbu pracovných listov, prezentácií a rôznych aktivít. Ukázalo sa, že kľúčová je presná formulácia zadania, aby boli výsledky kvalitné. Väčšina vytvorených materiálov bola dobre použiteľná, no niekedy bolo potrebné upraviť obrázky či niektoré úlohy.

pic
Trecia sila

Aktivity pripravené pomocou AI žiakov zaujali a uľahčili im pochopenie učiva. Učitelia ocenili najmä rýchlu tvorbu testov, zhrnutí učiva, jazykových cvičení či materiálov pre olympiády. V mnohých prípadoch AI prekvapila presnosťou a logikou riešení. Celkovo sa ukázala ako užitočný pomocník, ktorý šetrí čas, prináša množstvo nápadov a obohacuje vyučovanie, hoci si materiály občas vyžadovali menšie úpravy.

Zapájanie žiakov do práce s umelou inteligenciou

Žiaci pracovali s umelou inteligenciou v rôznych predmetoch aj projektoch. AI využívali na overovanie informácií, vyhľadávanie poznatkov, tvorbu jednoduchých textov či riešenie úloh. Pri práci sa učili správne formulovať otázky, pracovať s textom, triediť informácie a overovať ich presnosť.

pic
Overovanie informácií

Na hodinách fyziky pomocou AI overovali odpovede k téme: „Trecia sila“                              a porovnávali rozdiely vo výsledkoch pri rôzne formulovaných otázkach. V informatike ju využívali na zostavenie rozpočtu, kontrolu výpočtov či návrh digitálneho mesta. Pri tvorbe letákov a projektov s jej pomocou vyhľadávali fakty o hlodavcoch, bylinách či nerastných surovinách, písali básničky, hádanky a navrhovali grafické práce. U niektorých žiakov sa však prejavili ťažkosti s preklepmi, pomalým písaním či samostatným spracovaním informácií.

AI slúžila aj ako pomôcka v oblasti digitálnej bezpečnosti – žiaci vyhľadávali rady, ako rozoznať falošné profily na sociálnych sieťach, a diskutovali o ich praktickom využití.                       V matematike pomocou AI precvičovali desatinné čísla, prevody, percentá či Pytagorovu vetu a vytvárali si vlastné testy a pracovné listy.

pic
Digitálna bezpečnosť

Týždeň vedy a techniky ukázal, že práca s umelou inteligenciou môže byť pre žiakov motivujúca a zaujímavá. Pomáha im rozvíjať kritické myslenie, digitálne zručnosti a ukazuje, ako moderné technológie môžu podporiť učenie aj tvorivosť.

November 2025

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
-
-
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
-
-
-
-
-
-
Akademia
Napíšte nám [email protected]