Bratislava 23. septembra (TASR) - Učitelia by mali mať možnosť hodnotiť slovne aj žiakov šiesteho až deviateho ročníka. Túto formu by mohli využiť aj pri hodnotení správania. Niektoré vyučovacie predmety, ako aj žiaci stredných škôl by však stále boli hodnotení klasifikáciou či kombináciou klasifikácie a slovného hodnotenia. Vyplýva to z novely školského zákona, ktorú v utorok posunuli poslanci Národnej rady (NR) SR do druhého čítania. Súčasťou novely je aj zmena týkajúca sa výchovných zariadení.
Ďalšou zmenou, ktorú prináša novela, je vznik jednotnej platformy ministerstva školstva, prostredníctvom ktorej by sa podávali prihlášky na vzdelávanie v materskej a základnej škole. Išlo by o obdobný systém, ako je v súčasnosti pri stredných školách. Rezort zároveň navrhuje možnosť prioritizácie materských škôl uvedených na prihláške, pri ktorých algoritmus na centrálnej platforme podľa českého modelu zjednoduší riaditeľom rozhodovanie o prijatí.
Upraviť sa má aj poradie, v akom by bol riaditeľ povinný prijímať žiakov na plnenie povinnej školskej dochádzky až do naplnenia maximálneho počtu žiakov v triede príslušného ročníka. Riaditeľ by bol povinný prednostne prijať žiakov s trvalým pobytom v príslušnom verejnom školskom obvode. Následne žiakov umiestnených na základe rozhodnutia súdu v zariadení, ktorého sídlo sa nachádza v príslušnom verejnom školskom obvode, a napokon žiakov s obvyklým pobytom v príslušnom verejnom školskom obvode.
Aj pri stredných školách má byť zavedená možnosť prioritizácie škôl, respektíve odborov vzdelávania, rovnako ako sa to navrhuje pri materských a základných školách. Táto zmena by mala byť účinná od 1. januára 2026.
Zmena pri výchovných zariadeniach sa týka toho, že by tieto zariadenia mali viac prihliadať na špeciálne potreby detí či vyriešiť nedostatočnú personálnu a odbornú podporu zariadení. „Návrh reflektuje potrebu vyššej odbornosti, individualizácie prístupu a komplexnosti služieb poskytovaných týmto deťom, a to v kontexte prevencie sociopatologických javov, podpory reedukácie a účinnej integrácie do spoločnosti,“ uviedlo ministerstvo školstva.
Rezort si od legislatívnej úpravy sľubuje aj zvýšenie transparentnosti v oblasti evidencie detí umiestnených vo výchovných zariadeniach. Štátne úrady by mohli mať takisto lepší prehľad o kapacitách v jednotlivých zariadeniach.