Fiľakovo 21. júna (TASR)
Štyri učebne na inkluzívne vzdelávanie vznikli v Základnej škole (ZŠ) Lajosa Mocsáryho s vyučovacím jazykom maďarským vo Fiľakove v okrese Lučenec vďaka aktuálnemu projektu, ktorý samospráva realizovala s finančnou pomocou 100.000 eur od Úradu vlády SR. Necelá polovica tejto sumy išla do rekonštrukcie priestorov, v ktorých vznikli učebne, ďalšia časť má pokryť personálne náklady, hlavne mzdy pedagógov.
Podľa slov primátora Attilu Agócsa pochádza pôvodná idea z roku 2016, keď sa kreoval Akčný plán rozvoja okresu Lučenec a vo Fiľakove sa zamýšľali, ako pomocou neho zvýšiť zamestnanosť v meste. „Vtedy sme prišli na myšlienku, že práve v tejto škole, kde je veľká koncentrácia rómskych študentov, by sme spravili centrum praktického vyučovania, ktoré voláme inkluzívne vzdelávanie. Cieľom bolo nasmerovať ich do ďalšieho štúdia na strednú školu a aby sa vedeli zamestnať, podľa možnosti v miestnych podnikoch,“ načrtol Agócs.
Dodal, že v meste ako Fiľakovo, kde je vysoké percento rómskej populácie, nie je inklúzia len medzi majoritou a Rómami, ale aj v rámci samotného rómskeho etnika, ktoré je stratifikované do viacerých sociálnych vrstiev. Práve takáto škola môže podľa neho byť určitou náhradou za modely, ktoré žiakom z málopodnetného prostredia chýbajú doma.
Ako pokračovala zástupkyňa riaditeľa ZŠ L. Mocsáryho Ildikó Kotlárová, učebne budú slúžiť žiakom od šiesteho ročníka. „Pri dievčatách sa budeme najviac zameriavať na vyšívanie, varenie a zaoberanie sa výchovou detí. U chlapcov to budú najmä opravy vecí v domácnosti,“ konkretizovala Kotlárová, podľa ktorej doteraz na škole podobné priestory úplne chýbali.
V ZŠ L. Mocsáryho je podľa jej slov zapísaných dovedna 310 žiakov, z nich však 45 je v súčasnosti v zahraničí. Z celkového počtu žiakov je viac ako 95 % rómskeho pôvodu a približne polovica pochádza z málopodnetného prostredia.
Mesto Fiľakovo má v súčasnosti podľa údajov samosprávy zhruba 10.400 obyvateľov. Z nich je približne 35 percent Rómov.