Bratislava 4. júla (TASR) - Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS) považuje zámer rezortu školstva zmeniť spôsob určovania školských obvodov za pozitívny krok. Pre TASR to uviedol predseda združenia Jozef Božik. Zatiaľ však podľa neho nie je úplné jasné, ako budú nakoniec nové pravidlá pre školské obvody platiť a tiež akým spôsobom sa celý systém bude realizovať v praxi.
Vyzdvihol prebiehajúce rokovania dotknutých strán a spoločné hľadanie konsenzu. „Oceňujeme, že minister školstva predložené legislatívne návrhy týkajúce sa školských obvodov a zavedenia ‚verejného poskytovateľa‘ vníma ako živý materiál, o ktorom s dotknutými subjektmi debatuje, čo v konečnom dôsledku môže viesť k tomu, že sa nájde prijateľné riešenie akceptovateľné všetkými stranami,“ skonštatoval Božik. Podotkol, že hlavným cieľom by na konci dňa malo byť zvýšenie kvality vzdelávania detí na Slovensku.
Únia miest Slovenska (ÚMS) si kladie za cieľ, aby po prijatí zmien došlo k zefektívneniu organizácie škôl tak, aby boli rešpektované miestne podmienky, záujem detí a rodičov, ale aj samosprávy a neverejných zriaďovateľov školských zariadení. „V súčasnosti prebiehajú intenzívne diskusie expertnej skupiny ÚMS, zaznamenali sme aj diskusie, ktoré organizuje rezort školstva,“ uviedla pre TASR hovorkyňa ÚMS Daniela Piršelová. Ako doplnila, po pripomienkovom konaní očakávajú rokovanie s ministrom školstva Tomášom Druckerom (Hlas-SD), na ktorom chcú využiť priestor predstaviť svoje stanovisko.
Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR navrhuje zaviesť inštitút verejného poskytovateľa výchovy a vzdelávania a zmeniť spôsob určovania školských obvodov. Verejný poskytovateľ by prijímal prednostne deti a žiakov podľa príslušnosti verejného školského obvodu. Zároveň by nepodmieňoval poskytovanie výchovy a vzdelávania žiadnym protiplnením a mal by školský vzdelávací program v súlade so štátnym vzdelávacím programom.
Verejný školský obvod by určila obec a vymedzila spádové územie pre materské a základné školy tak, aby v rámci jedného obvodu bola určená najviac jedna materská alebo základná škola zriadená obcou, samosprávnym krajom alebo regionálnym úradom. Zároveň by sa umožnilo, aby na žiadosť cirkevného alebo súkromného zriaďovateľa obec zaradila do verejného školského obvodu ľubovoľný počet materských a základných škôl, ktoré sú verejným poskytovateľom výchovy a vzdelávania.