Oficiálny portrét prezidenta SR je možné objednať TU
Autor textu: TASR
27.06.2025

Analytici: Tvrdenia ministerstva o návrhu o financovaní škôl nezodpovedajú realite

Podľa Chovanculiaka nový systém financovania nepomôže ani s problémom so vzdelávaním detí zo znevýhodneného prostredia.

Ilustračná snímka. Foto: TASR

Bratislava 27. júna (TASR) - Tvrdenia Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR o návrhu na zníženie normatívneho financovania pre neštátne školy o 20 percent nezodpovedajú realite. Zhodnotil to analytik Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz (INESS) Róbert Chovanculiak. Za slabé výsledky verejných škôl podľa neho nemôže existencia tých súkromných a cirkevných. Nepravdou je podľa analytika aj to, že poplatky umožňujú neštátnym školám platiť vyššie mzdy kvalitným učiteľom a preberať ich verejným školám.
        
„Na základe celoslovenského testovania deviatakov T9 vieme, že rozdiely vo výsledkoch žiakov verejných a neštátnych škôl sú nízke,“ skonštatoval Chovanculiak. Poukázal tiež, že poplatky vyberané súkromnými školami slúžia predovšetkým na financovanie priestorov potrebných na vyučovanie. Verejným školám ich financujú obce a mestá. „Výsledkom je, že priemerné mzdy učiteľov vo verejných a v neštátnych školách sú takmer rovnaké,“ doplnil analytik.
        
Podľa Chovanculiaka nový systém financovania nepomôže ani s problémom so vzdelávaním detí zo znevýhodneného prostredia. „Skoro 90 percent neštátnych škôl funguje mimo 12 okresov s vysokým podielom rómskej populácie. Ako pomôže vo vzdelávaní detí z Krompách, keď ministerstvo zoberie 20 percent z normatívu súkromnej škole v Ivanke pri Dunaji?“ pýta sa.
        
Minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD) na štvrtkovej (26. 6.) tlačovej konferencii informoval, že návrh reaguje aj na výsledky testov PISA, podľa ktorých má na vzdelávanie najväčší vplyv prostredie, z ktorého deti pochádzajú. Podotkol, že väčšina detí zo sociálne znevýhodneného prostredia navštevuje verejné školy. „Z hľadiska štátu a z hľadiska toho, kto spravuje verejné financie, my musíme robiť všetko pre to, aby sme všetkým deťom dali rovnakú šancu,“ uviedol.
        
Dodal, že žiaci z neštátnych škôl dosahujú napríklad v Testovaní 9 iba o niečo lepšie výsledky ako žiaci z verejných škôl. Zároveň si podľa svojich slov plne uvedomuje tzv. nuansy napríklad v oblasti nájmov, ale upozornil, že na Slovensku je viac ako 200 škôl, ktorých zriaďovateľmi sú fyzické osoby, ktoré sú často priamo riaditeľmi, prenajímajú si svoj súkromný majetok a použijú na to viac ako 90 percent prevádzkového normatívu.
        
MŠVVaM predložilo do medzirezortného pripomienkového konania návrh zákona o financovaní škôl a školských zariadení. Chce ním rozšíriť okruh dôvodov na zníženie normatívneho príspevku. Ten by sa mal znížiť súkromným či cirkevným školám, ktoré nebudú registrované ako verejný poskytovateľ výchovy a vzdelávania, a to o 20 percent. Zmeny týkajúce sa normatívneho príspevku by mohli nadobudnúť účinnosť od 1. septembra 2027.

Jún 2025

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
-
-
-
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
-
-
-
-
-
Akademia
Napíšte nám [email protected]