Oficiálny portrét prezidenta SR je možné objednať TU
Autor textu: Ľuboš Lehocký
22.03.2025

KEĎ SA VRACIA MINULOSŤ, MUSÍME SA OZVAŤ. ŠTUDENTSKÉ PLAGÁTY V ULICIACH VYZÝVAJÚ NA ZAMYSLENIE

Študentský kolektív zo Školy dizajnu vyjadruje v čase výročia Sviečkovej manifestácie na plagátoch v uliciach Bratislavy svoje obavy zo spoločenského diania.

Foto: Magdaléna Pigošová

Bratislava 20.03.2025 (Skolske.sk)

Sviečková manifestácia na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave 25. marca 1988 bola jednou zo zásadných udalostí, ktoré viedli k Nežnej revolúcii v roku 1989. „Ľudia vtedy našli silu hlasu v svetle, ozvime sa aj my teraz,“ vyzývajú vo videu pripomínajúcom Sviečkovú manifestáciu študentky a študenti bratislavskej Školy dizajnu – Súkromnej školy umeleckého priemyslu Bohumila Baču. Úderným sloganom „Minulosť sa zdá byť ďaleko, no možno je priamo pred nami“ na plagátoch v uliciach hlavného mesta zároveň upozorňujú na možné ohrozenie súčasnej demokracie a nechcený návrat niektorých aspektov totalitnej minulosti. Vizuály so silným sloganom a odkazom na video reflektujúce posolstvo Sviečkovej manifestácie pre súčasnosť sú vystavené na citylightoch v Bratislave do 25. marca.

pic
Foto: Magdaléna Pigošová

Študentky a študenti Tomáš Feranec, Tomáš Frolo, Karla Gaštanová, Juraj Horváth, Ivana Hudecová, Tereza Moravčíková, Magdaléna Pigošová, Ivana Račková, Eliška Štefáneková a Lilly Urbanová vysvetľujú, že „paradoxným textom použitým na plagáte reagujeme na niektoré desivé podobnosti našej minulosti a toho, čo pociťujeme v spoločnosti dnes. Inšpiráciou grafického prevedenia plagátov boli pre nás dobové nápisy objavujúce sa na múroch a transparentoch, ktorými pred rokom 1989 študentstvo a aktívni občania vyjadrovali svoje postoje vo verejnom priestore. Nápis sme aj my najprv napísali na múr a následne transformovali do digitálnej podoby, v ktorej využívame červeno-čierno-bielu farebnosť zvýrazňujúcu výstražný oxymoron Minulosť je pred nami. S plagátom ideovo súvisí aj naše video, v ktorom na časovej osi minulosť – súčasnosť pracujeme s motívom svetla ako symbolom nádeje a odkazom na Sviečkovú manifestáciu i aktuálne občianske protesty.“ 

pic
Foto: Magdaléna Pigošová

Študentský výstavný projekt vo verejnom priestore vznikol na tému Má zmysel sa ozvať (alebo odkaz Nežnej revolúcie) počas odbornej praxe Školy dizajnu v spolupráci s reklamnou agentúrou MullenLowe GGK, so sponzorskou podporou tlačiarne Bittner Print, ktorú rovnako ako študentský tím zaujímajú témy spoločenskej zodpovednosti a s marketingovou podporou Bratislavského kultúrneho a informačného strediska (BKIS).

K mestským festivalom celoročne pripravovaným BKIS pribudne tento rok cyklus Kontexty. Spolu s umelcami a umelkyňami prinesieme do verejných priestorov  pripomenutia historických momentov, o ktorých je potrebné hovoriť čo najviac. Tešíme sa z prebiehajúcej spolupráce na študentskom projekte zo Školy dizajnu, s ktorou nás už po druhýkrát spojil spoločný cieľ – nedovoliť zabudnúť na dôležité morálne aj ľudské hodnoty a umeleckou tvorbou poukázať na ich krehkosť.

Katarína Hulíková, riaditeľka Bratislavského kultúrneho a informačného strediska

Jaroslava Kholová, riaditeľka Školy dizajnu, v súvislosti s výstavou pripomína, že „pri tvorbe kampaní a umeleckých projektov s témami spoločenskej zodpovednosti, aké škola realizuje aj v rámci odbornej praxe, získavajú študenti a študentky cenné skúsenosti s prácou, aká ich v budúcnosti čaká. Tieto projekty však nepredstavujú iba odborné a kreatívne výstupy, ale aj hodnoty, ktoré mladí ľudia prinášajú do spoločnosti. Sme radi, že s podporou školy a našich partnerov majú možnosť vytvoriť silné posolstvá, ktoré môžu zasiahnuť aj širšiu verejnosť.“

„Je veľmi dôležité, že takéto spolupráce a projekty vznikajú. Teším sa, že sa nám darí spolu so Školou dizajnu vymýšľať pre študentov a študentky zadania, ktoré presahujú rámec obyčajnej reklamy a nútia ich zamýšľať sa aj nad dôležitejšími témami. Pri tohtoročnej kampani oceňujem jednoduchosť a údernosť nápadu vyjadrenú jediným sloganom, ktorý je mrazivo a smutne aktuálny. Verím a dúfam, že nielen mladá generácia sa pri ňom pristaví a zamyslí,“ uvádza Peter Ižo z reklamnej agentúry Mullen Lowe GGK, ktorá v rámci svojej iniciatívy Fall in Lowe Academy zameranej na podporu mladých kreatívnych talentov spolupracuje so Školou dizajnu na odbornej praxi, počas ktorej tento študentský projekt vznikol.

pic
Foto: Magdaléna Pigošová

Marec 2025

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
-
-
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
-
-
-
-
-
-
Akademia
Napíšte nám [email protected]