Prešov 25.07.2024 (Skolske.sk)
V klube sa angažujú jeho bývalí členovia
Klub nadaných detí je projektom mimoškolského vzdelávania iniciatívy Rozumieme nadaným, ktorá vyhľadáva nadaných školákov a ponúka im rozmanité spôsoby realizácie a rozvoja ich schopností. Napríklad vo forme súťaží, na ktoré sa ročne hlásia tisícky detí z celého Slovenska. Klub nadaných detí pri Súkromnej ZŠ DSA v Prešove vedú okrem učiteľa, špeciálneho pedagóga, logopéda a odborného metodika pre vzdelávanie nadaných detí Ľuboša Lukáča aj bývalí absolventi klubu gymnazisti Adam Lange a Ján Roba.
V septembri sa nadané deti na škole DSA zaoberali skrytou silou papiera a experimentovaním. Riešili tiež úlohy zamerané na rozvoj verbálneho myslenia. Pri téme Magický svet Juraja Jakubiska spoznávali tvorivé počiny úspešného režiséra. Nechýbali informácie o pokračovaní Perinbaby. Náročné slovo biodiverzita pomohla malým zvedavcom rozmeniť na drobné odborná asistentka Beáta Baranová z Katedry ekológie Prešovskej univerzity. Deti skúmali vzorky prírodnín.
Herecké finty prezradil profesionál
Na ďalšom stretnutí spoznávali členovia klubu mnemotechniky na trénovanie pamäti a pohybu. Na rad prišlo precvičovanie 2D orientácie a grafomotoriky, obrázkové hádanky v štvorcovej sieti, určovanie súradníc, či zakresľovanie do grafu. Vianočné stretnutie okrem iného prinieslo „rozprávku pod stromček“ Ako sa vianočka dala poistiť proti pripáleniu.
Klub nadaných detí v škole DSA na Mukačevskej ulici hostil aj v uplynulom školskom roku osobnosť z umeleckého sveta. Herecký workshop viedol mladý člen Divadla Jonáša Záborského v Prešove Jakub Kuchár. Ukázal rečovú a hlasovú prípravu, triky na sebavedomé vystupovanie, prácu s telom a pamäťou. S pohnutým životným príbehom navštívil nadané deti Oliver Twist.
Futbal reprezentovala dvojica rozhodcov
Nasledoval projekt iniciatívy Rozumieme nadaným Po stopách Charlesa Dickensa. Stretnutie spestrila tvorba komiksu. Rozvoj vizuálnych schopností prebehol formou obrázkových hlavolamov a hádaniek. Tangram ako hlavolam na princípe puzzle rozvíja priestorové uvažovanie a matematickú gramotnosť, stimuluje tvorivosť a predstavivosť. Najmenší sa pri ňom učia pomenovať farby a geometrické tvary a koordinovať zrak s pohybmi ruky.
Pri Logiformiáde pracovali žiaci s niekoľkými informáciami súčasne (farba, tvar, pozícia). Zapájali dedukciu, analýzu a syntézu a hľadali logickú väzbu. Úlohy označené piktogramom vychádzali z princípu od jednoduchého k zložitejšiemu. Správne sa naladiť pred európskym šampionátom vo futbale pomáhali rozhodcovia Timea a Matej. Nasledovalo testovanie zraku a hry, rozvíjajúce jazykové a komunikačné zručnosti. Bohatú paletu aktivít a tém zavŕšili slovné hry, podporujúce kreativitu, spontánnosť a slovnú zásobu.
Text: Rozumieme nadaným