Bratislava 03.05.2024 (Skolske.sk)
eTwinning - notoricky známy pre učiteľov i žiakov v celej Európe, ktorý je zameraný na spoločné partnerstvo škôl a ich spoluprácu v oblasti vzdelávania v mesiaci apríl bilancoval svoju celoročnú prácu prostredníctvom súťaže Európske ceny eTwinning 2024. Učitelia - realizátori projektu eTwinning patria k tým, ktorí poskytujú svojim žiakom čo najväčšiu možnosť zažiť úspech, a to tým, že im ponúkajú možnosť spolupracovať a vzdelávať sa s partnermi z iných európskych škôl a rozširovať si tak svoje obzory. Takéto vzdelávanie s pridanou hodnotou európskej dimenzie má pre študentov veľký význam a zaslúži si ocenenie.
Projekty eTwinning z dielne slovenských učiteľov a žiakov sú kvalitné a umiestňujú sa na popredných miestach tejto súťaže temer každý rok a inak tomu nebolo ani v tomto ročníku tejto prestížnej súťaže. Spomedzi 1284 prihlásených projektov odborná porota zodpovedne vybrala tie najlepšie projekty na ocenenie. Súťažilo sa v piatich kategóriách a Slovensko v tejto prestížnej európskej súťaži získalo dve prvé miesta .
1.miesto vo vekovej kategórii menej ako 6 rokov získal projekt The Sense of Rainbow colours z dielne slovenských učiteliek - Michaela Rumanková a Božena Beníková z MŠ Iľjušinova, Bratislava a Marianna Andacká z MŠ 1.mája, Banská Štiavnica, ktoré spolupracovali s materskými školami v Poľsku, Arménsku a Českej republike.
The Sense of Rainbow colours bol projekt o farbách, hrách a experimentovaní s farbami. Podľa slov zakladateľky projektu ,pani učiteľky špeciálnej triedy MŠ Iľjušinova v Bratislave Michaely Rumankovej „Sedem farieb dúhy deti vnímali a cítili všetkými zmyslami, zrakom, hmatom, sluchom, čuchom aj chuťou. Deti farby vnímali a poznávali cez senzorické aktivity. Farby pomenovávali, kategorizovali, maľovali, tvorili príbehy, vnímali farby v prírode počas ročných období, skúšali ako farby vznikajú a robili s farbami experimenty. Jedinečnosťou projektu bola interdisciplinarita a prelínanie jednotlivých oblasti kurikula od umenia po vedu. Vďaka senzorickým aktivitám a zážitkovému učeniu deti poznávali jednotlivé farby, ktoré boli prepojené na konkrétne skúsenosti s farbou.“ Projekt priniesol deťom zábavu, poznanie, inovácie, zážitky a najmä inkluzívnu spoluprácu detí s poruchami autistického spektra a detí s intelektuálnym znevýhodnením s bežnými neurotypickými deťmi v piatich materských školách.
V kategórii 16 – 19 rokov 1.miesto získal projekt Code of Mystery, autorkou ktorého je pani učiteľka Monika Poľanská zo Spojenej školy, Jarmočná, Stará Ľubovňa - zl. Obchodná akadémia.
V medzinárodnom eTwinning projekte "Code of Mystery" (Záhadný kód) pracovalo počas celého školského roka osem tímov zo siedmich krajín – Turecko, Slovenská republika, Česká republika, Francúzska Guiana, Španielsko, Chorvátsko a Portugalsko. Jadrom projektu je hravá atmosféra a pútavý príbeh. Žiaci sa stali jeho autormi a zároveň aj riešiteľmi – detektívmi. Niektoré národné skupiny vytvorili pre ostatných členov projektu itinerár hľadanej osoby vo svojej krajine, pripravili úlohy, kde na šifrovanie informácií používali matematické funkcie. Detektívne tímy všetkých ôsmich zúčastnených škôl lúštili videá so záhadnými správami a vytvárali video-správy s rozlúštenými indíciami pre ostatných. Počas riešenia úloh všetci projektoví partneri okrem získavania matematických znalostí spoznávali zaujímavé miesta a zvyky v krajinách, kde sa hľadaná osoba pohybovala, rozvíjali digitálne, logické a strategické myslenie, rozvíjali zručnosť riešiť problémy, kreativitu a inovatívne myslenie. V ďalšej časti projekt podporoval tímovú prácu a spoluprácu v medzinárodných tímoch, ktoré vďaka získaným indíciám hľadali a našli hľadanú osobu – nášho záhadného vedca. Aktivity rozvíjali kolaboráciu, sociálne a komunikačné kompetencie študentov. V tretej časti bola celá projektová práca spracovaná do Escape hry, ktorá je dostupná pre verejnosť. Pani učiteľka Poľanská vysoko hodnotí prínos projektu, pretože "vytvoril z učenia matematiky, ale ja informatiky, anglického jazyka a geografie vzrušujúce dobrodružstvo. Umožnil študentom učiť sa zábavným spôsobom a zároveň rozvíjať dôležité zručnosti pre život v 21. storočí. A čím bol ešte náš projekt výnimočný? Všetci zapojení partneri spolupracovali na vysokej úrovni. Komunikovali na pravidelnej dennej báze. A počas projektovej práce sa z partnerov stali priateľmi.“
Víťazné projekty boli kvalitné, nápadité, komplexné a kolaboratívne, ale hlavne priniesli zmenu a radosť do školy a otvorili deťom a mladým ľuďom väčšie okno do sveta poznania .Slávnostné odovzdanie cien víťazným tímom sa uskutoční v septembri 2024 v Bruseli.