Bratislava 11.12.2023 (Skolske.sk)
Projekt prebiehal v obci Ľubica okres Kežmarok, pracovalo sa s obyvateľmi zo znevýhodneného prostredia. V rámci projektu sme pomocou aktivít administratívnych kapacít lektorov, asistentov, inštruktorov, metodikov vzdelávali účastníkov v rámci digitálnych technológií, rozvíjali ich digitálnu gramotnosť a bezpečnosť. Pripravovali sme znevýhodnenú skupinu účastníkov z rómskej osady v Ľubici, ktorí majú zdravotné znevýhodnenie a pochádzajú zo sociálne znevýhodneného prostredia, na život s internetom.
Účastníci projektu sa vzdelávali osobne formou stretnutí. Zároveň sme vytvorili metodický materiál na prácu s touto skupinou tak, aby sa dal využiť aj v budúcnosti. Stretnutia s účastníkmi projektu sa konali v učebni a priestoroch, ktoré poskytla obec Ľubica. Kurzy a programy učenia pomáhali školiacim sa orientovať v počítačových programoch. Vďaka týmto jednoduchým programom sa učili pracovať so softvérom, prezentáciami, textovými dokumentmi a objavovali ďalšie možnosti počítačového mechanizmu.
Pomáhali sme hlavne tým, ktorí mali snahu sa ďalej vzdelávať a posúvať v tejto oblasti. Snažili sa im pomáhať, poradiť, nasmerovať ich na ten správny zdroj informácií, napríklad pri hľadaní práce na trhu, písaní žiadosti do práce, tvorbe motivačných listov, písaní štruktúrovaného životopisu a pod. Účastníci projektu sa naučili pracovať s web vyhľadávačom, dokážu sa orientovať vo vyhľadaných informáciách.
Dôraz sme kládli na využívanie elektronickej pošty, na možnosti vyhľadávania informácií na internete, zvládnutie komunikácie pomocou elektronickej pošty, prácu s dokumentmi a súbormi.
Hlavným cieľom tohto vzdelávacieho programu bolo poskytnúť teoretické informácie a praktické odporúčania ako pracovať v súčasnom digitálnom svete:
- Pomocou počítačovej gramotnosti dopomôcť k vytvoreniu prostredia a podmienok, ktoré by ich motivovali k učeniu, práci a pomohli im napredovať pre dosiahnutie čo najvyššieho stupňa vzdelania, ale hlavne, aby boli nasmerovaní hľadať si prácu a pracovať tak, aby sa im zvýšila ich životná úroveň
- Získať nové zručnosti a schopnosti, ktoré im pomôžu zlepšiť si školské výsledky a prispieť k tomu, aby boli konkurencieschopní pri hľadaní si práce
- Aktivizácia mladých Rómov zabezpečí širšie možnosti na ich profesionálny rozvoj a uplatnenie sa na trhu práce
- Zvyšovanie povedomia o dôležitosti zdravého životného štýlu a tým aj zvýšenie životnej úrovne pri stálom pracovnom zaradení
Hodnotenie činnosti:- Naučili sa pracovať v dokumente word – používať jeho základné funkcie- Vytvorili si emailové schránky - naučili sa prijímať a odosielať správy, dokumenty, fotky - Naučili sa ako napísať žiadosť, motivačný list, životopis- Boli pouční o bezpečnosti práce na internete, napr. o nebezpečenstve zverejňovania svojich fotiek - Naučili sa pracovať s vyhľadávačom Google - Boli oboznámení kde a ako hľadať ponuky práce, pracovali na portáloch. - Napísali životopis on-line systéme, uchádzali sa o prácu, odoslali životopis, motivačný list, žiadosť
S účastníkmi kurzu boli vedené aj rozhovory o ich záujmoch, aká práca by ich bavila, čo by chceli robiť...a pod.
Ako hodnotíme účastníkov?1. Časť študentov má záujem sa vzdelávať a pracovať na sebe2. Časť účastníkov má záujem na počítači sa zabávať3. Časť účastníkov mála záujem o prácu len nepravidelnú, alebo príležitostnú
Záver: Tí, ktorí sa pravidelne a so záujmom zúčastňovali na kurzoch, bolo vidieť pokroky v práci na počítači. Na druhej strane im bolo treba neustále pomáhať pri písaní a tvorení viet a bola potrebná individuálna práca s nimi. Preto je dôležité sa tejto minoritnej skupine neustále venovať a viesť ich k vzdelávaniu, aby sa dokázali prispôsobiť životu v súčasnosti.