Bratislava 18. septembra (TASR) - Ministerstvo školstva zaviedlo od septembra nový systém adresnej podpory detí. Školy a školské zariadenia majú možnosť prispieť k zabezpečovaniu adresnej pomoci pre deti a žiakov s ohľadom na ich podmienky. Od septembra 2026 majú opatrenia platiť celoplošne. Uviedol to minister školstva Daniel Bútora.
"Cieľom podporných opatrení je uviesť do života systém, ktorý pomôže žiakovi odstrániť prekážky v dosahovaní jeho lepšej školskej úspešnosti. Je to komplexný systém, ktorý zahŕňa spoluprácu a dobrú komunikáciu všetkých partnerov," priblížil štátny tajomník pre národnostné školstvo, inkluzívne a celoživotné vzdelávanie Slavomír Partila.
Katalóg podporných opatrení má za cieľ zlepšiť pripravenosť aktérov vo vzdelávaní na prácu s deťmi s rozmanitými potrebami. Mali by prispieť k ich psychickému blahu a rozvoju výchovno-vzdelávacieho potenciálu bez rozdielu.
Tieto opatrenia sú sprevádzané metodickými materiálmi, ktoré budú postupne spracovávané a zverejňované. Školy a školské zariadenia budú mať možnosť prispieť k adresnej podpore detí na základe posúdenia pedagogickými a odbornými zamestnancami. Katalóg je založený na miere potrebnej podpory pre každé dieťa alebo žiaka.
Rezort školstva spolupracoval s odborníkmi z akademického prostredia, pedagogickými a odbornými zamestnancami z bežných aj špeciálnych škôl na rozsiahlej metodickej podpore. Sprístupnená bude vo forme sprievodných metodických materiálov, odborných seminárov a školení, programov profesijného rozvoja, priameho metodického poradenstva a konzultácií.
Tento nový systém podpory vo výchove a vzdelávaní, známy ako Katalóg podporných opatrení, vznikol ako súčasť reformy Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky v rámci Komponentu 6 Dostupnosť, rozvoj a kvalita inkluzívneho vzdelávania. "Reforma je súčasťou balíka opatrení v rámci tretej žiadosti o platbu v hodnote 815 miliónov eur, ktorú bude Slovensko podávať na Európsku komisiu koncom septembra," dodal riaditeľ odboru vzdelávania, inovácií a verejných financií Národnej implementačnej a koordinačnej autority Peter Goliáš.