Autor textu: TASR
27.03.2023

Učiteľ Slovenska A. Hučeková: Rozhodujúcou je autenticita osobnosti učiteľa

Zatiaľ poslednou nositeľkou ocenenia je učiteľka nemčiny zo Žiliny Alexandra Hučeková, ktorá poukázala, že Komenského myšlienka´škola hrou´ je hlavne verejnosťou často interpretovaná skreslene.

Ilustračná snímka. FOTO TASR - Roman Hanc

Bratislava 27. marca (TASR) - Deň učiteľov, ktorý sa na Slovensku a v Českej republike od roku 1955 slávi 28. marca, má dlhšiu tradíciu ako Svetový deň učiteľov (World Teachers' Day). Ten v roku 1994 na 5. októbra vyhlásila organizácia Spojených národov pre vzdelávanie, vedu a kultúru (UNESCO). Pedagogickí pracovníci majú svoj sviatok 28. marca v deň, keď sa v roku 1592 narodil "učiteľ národov" Jan Amos Komenský, pokrokový český mysliteľ a tvorca modernej pedagogiky.

S cieľom zvýšiť prestíž učiteľského povolania, nájsť a oceniť inšpiratívnych a výnimočných učiteľov základných i stredných škôl na Slovensku vytvorilo v roku 2018 Centrum environmentálnej a etickej výchovy (CEEV) Živica a jeho program Komenského inštitút projekt v podobe ocenenia Učiteľ Slovenska. Ide o národnú cenu, ktorá je licencovaná medzinárodným ocenením Global Teacher Prize a realizuje sa pod záštitou prezidentky SR Zuzany Čaputovej. 

Zatiaľ poslednou nositeľkou ocenenia je učiteľka nemčiny zo Žiliny Alexandra Hučeková, ktorá poukázala, že Komenského myšlienka´škola hrou´ je hlavne verejnosťou často interpretovaná skreslene. "Pozrime sa na tento výrok trochu inak: škola hrou by mala byť chápaná ako ´hranie sa´ na skutočný svet, ktorý je mimo školu, a pre ktorý sa žiak pripravuje. Vtedy vnímame dianie vo výučbe z inej perspektívy. Výučba by sa mala odohrávať tak, aby sa žiak ocitol v situáciách, ktoré zažije v reálnom svete. Mal by neustále tvoriť otázky, formulovať odpovede, argumentovať, vystupovať pred ´publikom´, pochybovať, objavovať, riešiť konflikty, zažívať úspech. A my učitelia musíme vytvoriť podmienky na takéto podnetné situácie a zvoliť také pracovné formy, teda také metódy, aby žiak chcel byť aktívny," povedala pre TASR.

Poukázala na to, že stačí možnosť pracovať v skupine alebo vo dvojici. "Žiak je poverený úlohou, za ktorú iba on nesie zodpovednosť a od jeho riešenia závisí potom práca jeho ´kolegov´. Sami potom cítia, že je dôležité pracovať a úspech celej skupinky ich teší, rovnako ako ich mrzí neúspech. Nech už nám kurikulum diktuje akékoľvek témy, my musíme do každého stretnutia v triede vniesť kus sveta zvonku a ´hrať sa naň´, teda napodobňovať ho a pripravovať sa naň," doplnila. 

Aké vlastnosti by mal podľa nej mať výnimočný učiteľ? "Vo veľkej miere je to v nás: popri odbornosti, neustálemu úsiliu pracovať na sebe a vzdelávať sa, hrá veľkú úlohu ľudský faktor. Na jednej strane musíme byť schopní sledovať vývoj vo vedách, ktoré majú vplyv na proces vzdelávania a nebáť sa konfrontácie s technológiami i modernými médiami, nezatvárať oči pred potrebami súčasného žiaka. Na druhej strane rozhodujúcou je autenticita osobnosti učiteľa: ukázať v triede, že nás práca teší a že je pre nás žiak dôležitý," zhrnula pre TASR Hučeková.  





Zdroj: https://ucitelslovenska.sk

Máj 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
-
-
Napíšte nám [email protected]