Autor textu: TASR
27.02.2023

Štátna školská inšpekcia: Obťažnosť testov zo slovenčiny bola na „prijímačkách“ na gymnáziá priemerná

Dôležitým článkom pri realizácii samotných prijímacích skúšok bola príprava testov zo slovenského jazyka a literatúry a z matematiky a ich následné objektívne vyhodnotenie. 

Ilustračná snímka. FOTO TASR

Bratislava 27. februára (TASR) - Takmer 11 percent úloh v testoch zo slovenského jazyka a literatúry počas prijímacích skúšok na gymnáziá v máji 2022 overovalo vedomosti, ktoré sú nad rámec štátnych vzdelávacích programov. Samotná obťažnosť testov z tohto predmetu bola priemerná a v matematika dokonca nízka, pretože v testoch boli málo zastúpené úlohy, overujúce vyššie poznávacie kompetencie. Vyplýva to zo zistení Štátnej školskej inšpekcie (ŠŠI). 

ŠŠI v máji 2022 kontrolovala priebeh prijímacieho konania pre školský rok 2022/2023 a zisťovala objektivitu samotnej prijímacej skúšky v 18 štátnych a cirkevných gymnáziách na celom Slovensku. Inšpekcia pripomenula, že prijímacie konanie na stredné školy sa dočkalo v minulom školskom roku niekoľkých zmien. Novinkou bolo prenesenie zodpovednosti za odoslanie prihlášok na štúdium na zákonných zástupcov žiakov. "Niektorí však odoslali prihlášku bez uvedenia hodnotenia žiakov za požadované ročníky, nedoložili povinné prílohy alebo chýbali ich podpisy, čo spôsobilo riaditeľom gymnázií zbytočnú administratívu," uviedla ŠŠI. 

Dôležitým článkom pri realizácii samotných prijímacích skúšok bola príprava testov zo slovenského jazyka a literatúry a z matematiky a ich následné objektívne vyhodnotenie. ŠŠI okrem celkového priebehu prijímacieho konania na gymnáziách analyzovala aj úlohy zadávané v testoch. Analýza 1748 úloh zo slovenského jazyka a literatúry podľa slov hlavnej školskej inšpektorky Alžbety Štofkovej Dianovskej preukázala, že až v 191 úlohách boli overované vedomosti, ktoré si žiaci základných škôl neosvojovali, pretože nie sú súčasťou štátom stanovených vzdelávacích štandardov. 

"Iste, gymnáziá chceli vybrať na štúdium čo najlepších žiakov, otázne ale je, prečo v testoch v pomerne malej miere zadávali úlohy vyžadujúce využívanie vyšších myšlienkových procesov. Alebo prečo boli v testoch značne zastúpené úlohy overujúce pamäťové učivo z literatúry, ale neboli overované napríklad rôzne úrovne čítania s porozumením," poznamenala Štofková Dianovská. Takéto úlohy by podľa nej zisťovali spôsob myslenia žiakov a zároveň by zvyšovali obťažnosť testov, ktorá bola zo slovenského jazyka a literatúry vyhodnotená ako priemerná. 

Obťažnosť testov z matematiky bola podľa hlavnej školskej inšpektorky vyhodnotená ako nízka. Aj v matematike boli v 16 z 883 úloh použité úlohy nad rámec vzdelávacích štandardov. "Z uvedeného vyplýva, že objektivita prijímacieho konania bola narušená jednak preverovaním učiva, ktoré sa žiaci neučili, jednak tým, že na žiakov neboli kladené rovnaké nároky z obidvoch predmetov," poznamenala Štofková Dianovská.

ŠŠI v minulom školskom roku na základe vykonaných inšpekcií a ich zistení a s ohľadom na závažnosť nedostatkov a porušení všeobecne záväzných právnych a rezortných predpisov uplatnila 24 odporúčaní a riaditeľom škôl uložila prijať 21 opatrení s cieľom skvalitniť úroveň prijímacieho konania, vrátane prijímacích skúšok.

Marec 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
-
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
-
-
-
-
-
-
-
Napíšte nám [email protected]