Bratislava 21.09.2021 (Skolske.sk/OTS)
Dnešnou e-konferenciou, na ktorej sa zúčastnili zástupcovia regionálnych samospráv, štátnych orgánov, predstavitelia zamestnávateľských zväzov, firiem, vzdelávacích inštitúcií a stredných odborných škôl /SOŠ/, pokračuje slovensko-rakúsky projekt iFit 4.0. Jeho cieľom je analyzovať a následne využívať skúsenosti vzdelávacích inštitúcií a SOŠ v cezhraničnom regióne Burgenlandu, Dolného Rakúska, Viedne a u nás Bratislavského ako aj Trnavského samosprávneho kraja. Projekt by mal zároveň napomôcť ich budúcej spolupráci. Do projektu sa zapojili Stredná odborná škola automobilová a podnikania v Senci, Súkromná stredná odborná škola DSA v Trnave, BFI Burgenland - inštitúcia pre odborné vzdelávanie a Höhere Technische Bundeslehr- und Versuchsanstalt v Mödlingu.
Súčasťou projektu je analýza, ako dokážu vzdelávacie inštitúcie a SOŠ v cezhraničnom regióne reagovať na výzvy 4. priemyselnej revolúcie / Priemysel 4.0. /, t.zn. na digitalizáciu, robotizáciu a automatizáciu a zároveň ako dokážu prispôsobovať štúdium na školách tak, aby boli absolventi pripravení na meniace sa požiadavky na trhu práce. Projekt sa má ukončiť v budúcom roku a je financovaný zo štrukturálnych fondov EÚ.
Priemysel 4.0 vyžaduje, aby malo čo najviac pracovníkov základné IT zručnosti, sieťové a podnikateľské myslenie, ovládali základy robotiky a mechatroniky, riadenia procesov a programovanie. Zamestnávatelia ani vzdelávacie inštitúcie v Rakúsku a na Slovensku nie sú na túto situáciu dostatočne pripravení, vzdelávacie programy a kvalifikačné opatrenia sú čiastočne založené na zastaraných koncepciách a neriešia budúce scenáre a potreby. Okrem toho v školiacich zariadeniach často chýbajú odborné znalosti a vhodné technické vybavenie.
Projekt iFit 4.0 má prispieť k zlepšeniu tejto situácie poskytovaním odborných znalostí a technického vybavenia na cezhraničné a dlhodobé využívanie. Bude tiež vypracovaná spoločná stratégia na vývoj a testovanie inovatívnych ponúk odborného vzdelávania a prípravy a vzdelávacích kapacít v budúcich kľúčových oblastiach výrobného priemyslu ako sú robotika a mechatronika . To zahŕňa aj zlepšenie infraštruktúry a vybavenia zúčastnených vzdelávacích inštitúcií. Učebné osnovy sa budú testovať v pilotných kurzoch odbornej prípravy a vo vzájomných výmenných programoch v oboch krajinách. Vznikne takisto zariadenie - Centrum praktického vyučovania pre oblasť robotiky, CNC technológie a logistiky, ktoré sa po realizácii projektu stane súčasťou bežnej prevádzky zúčastnených inštitúcií. Konkrétne sa plánuje využívanie školiacich priestorov v Trnave a Mödlingu na efektívnejšiu výučbu v odborných školách. Projekt tiež predpokladá, aby výmenné programy pre žiakov, ktoré sú súčasťou pilotného projektu, pokračovali vo vhodnej podobe aj v ďalších školách v regióne.
Predseda Rady zamestnávateľov pre systém duálneho vzdelávania Andrej Hutta na dnešnej konferencii povedal, že v pretekoch o pracovné miesta musíme byť konkurencieschopní. Pretože ak tento zápas prehráme, zostanú nám pozície s nižšou pridanou hodnotou. Potrebná je preto zásadná reforma celého vzdelávacieho systému. Máme desaťtisíce pracovných miest, ktoré zaniknú. Na druhej strane nové pribudnú, keďže firmy budú hľadať odborníkov na nastavovanie liniek, ich programovanie, robotizáciu a digitalizáciu, zdôraznil A.Hutta.
Riaditeľ SSOŠ DSA v Trnave - jednej zo zúčastnených škôl v projekte iFit 4.0. - Roman Michalička uviedol, že v jeho rámci začne škola už koncom tohto roku vo svojom areáli s výstavbou novej tréningovej haly s plochou takmer 300 m2 za štyri milióny eur. Bude vybavená špičkovými robotmi a CNC technológiou. Po dokončení má byť najmodernejším technologickým centrom v trnavskom regióne. Slúžiť bude nielen žiakom školy ale aj ostatným technicky orientovaným stredným školám v okolí. Aj zamestnávatelia ho budú môcť využívať pre tréningy svojich pracovníkov, pripomenul R.Michalička.