Oficiálny portrét prezidenta SR je možné objednať TU
Autor textu: TASR
04.09.2020

Pilotný program rezortu školstva má na školy priniesť „to podstatné a kľúčové“

Učivo, ktoré by mali žiaci ovládať, je rozdelené do troch cyklov.

Ilustračná snímka, FOTO TASR - Radovan Stoklasa

Michalovce 4. septembra (TASR) – Program pilotného overovania, ktorý ministerstvo školstva v spolupráci so Štátnym pedagogickým ústavom (ŠPÚ) a 25 základnými školami na Slovensku zavádza do vyučovacieho procesu, má na základné školy priniesť to podstatné a kľúčové, čo dieťa potrebuje v rámci ďalšieho vzdelávania. Povedala to v piatok v Michalovciach pre médiá riaditeľka ŠPÚ Miroslava Hapalová pri predstavení dodatku k štátnemu vzdelávaciemu programu.
​​​​​​​
"Dochádza k úprave cieľov obsahu a časového rozvrhnutia učiva tak, aby každý žiak mohol plynule a v súlade so svojím tempom a schopnosťami pokračovať v tom ročníku, do ktorého práve nastupuje, aby si školy nemuseli mechanicky presúvať učivo z ročníka do ročníka a doháňať všetko naplánované," predstavila hlavnú myšlienku nového systému vzdelávania Hapalová s tým, že vďaka nemu by sa mali žiaci na základných školách učiť "do hĺbky a v súvislostiach".

Programom pilotného overovania sa na základné školy zavádza rámcový učebný plán založený na cykloch vzdelávania a upravenom obsahu i cieľoch vzdelávania. Učivo, ktoré by mali žiaci ovládať, je rozdelené do troch cyklov, a to v rámci prvého až tretieho ročníka, štvrtého a piateho, šiesteho až deviateho. "Učivo, ktoré sa má prebrať v týchto cykloch nebude rozkúskované po ročníkoch, ale na danú skupinu rokov. Školy si samostatne určia, akým spôsobom si usporiadajú učivo do ročníkov, a ako si ho rozdelia do jednotlivých hodín. Zároveň školám vytvárame priestor, aby mohli vo výučbe využívať aj iné metódy alebo iné spôsoby," ozrejmil minister školstva Branislav Gröhling (SaS) s tým, že metodickú podporu poskytnú zapojeným školám špecializované tímy pôsobiace priamo na ministerstve, ale i na ŠPÚ. "Nie je to o tom, že by sa prepisovali školské vzdelávacie programy, alebo že by sme sa nejakým spôsobom 'papierovali', ide naozaj o zmenu spôsobu vzdelávania," podotkol. Ako doplnil, školy si môžu vybrať cykly, do ktorých sa zapoja.

DBAJME NA POTREBY ŽIAKOV Po otvorení učebnicového trhu prináša ministerstvo školstva pod vedením Branislava Gröhlinga...

Posted by Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR on Friday, September 4, 2020

​​​​​​​
Vstup do programu je pre základné školy dobrovoľný a zaradiť sa doň môžu prostredníctvom internetovej stránky ŠPÚ. Cieľom projektu je však i sieťovanie škôl, aby sa mohli so svojimi skúsenosťami podeliť. Na novom systéme tiež spolupracujú Inštitút vzdelávacej politiky a Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania, ktorý má zároveň podľa Halpovej slov pracovať na novom systéme takzvaného "kriteriálneho testovania".

Podľa slov učiteľky Základnej školy na Okružnej 17 v Michalovciach Moniky Tomovčíkovej, ktorá je na škole zodpovedná za tvorbu vzdelávacieho programu, umožnil zavádzaný systém zmeniť a presunúť počty hodín v rámci rámcového učebného plánu. "My sme si presunuli zatiaľ hodiny z voliteľných predmetov, kde máme samostatný predmet 'poznaj svoje peniaze', 'rozvoj životných zručností' a 'obohatenie', a posilnili sme vyučovanie informatiky," priblížila. Ako doplnila, škola však uvítala najmä to, že si môže upravovať aj obsah učiva v rámci cyklov.

Vzdelávací plán, ktorý si v spolupráci so ŠPÚ vypracuje každá zapojená škola zvlášť, sa bude následne dva roky overovať. Kedy by sa mohol nový systém vzdelávania uplatniť na základných školách plošne Gröhling zatiaľ spresniť nevedel.

November 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
-
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
Napíšte nám [email protected]