Bratislava 23.05.2020 (Skolske.sk)
Neuroekonómia, alebo anglicky neuroeconomics je oblasť vo vede na križovatke predmetov ekonomickej teórie, neurobiológie a psychológie. Študuje rozhodovací proces pri výbere možností, zdieľaní rizika a odmeny. Neuroekonómia využíva ekonomické modely na štúdium mozgu a a ako poznatky neurovedy môžu ovplyvniť budovanie ekonomických modelov. Aký je rozdiel medzi klasickou ekonomickou teóriou a neuroekonómiou?
Klasická ekonomická teória predpokladá, že rozhodnutie vybrať si jednu alebo inú možnosť je racionálne a závisí od úrovne subjektívnej hodnoty, teda užitočnosti. Neuroekonómia sa snaží prekonať toto obmedzenie tvrdením, že užitočnosť a teda subjektívna hodnota, môže byť objektívne opísaná hodnotou spriemerovanej aktivity špecializovaných populácií neurónov.
Výsledky neuroekonomického výskumu ovplyvnili vznik neuromarketingu - oblasti neuroekonómie zameranej na rozhodovacie mechanizmy spotrebiteľov a štúdium dopadu marketingu. Aká je kľúčová téma daných výskumov? Jednou z kľúčových tém neuroekonómie je štúdium úlohy emócií v rozhodovacích procesoch. Ekonómovia Antoine Beshara a Antonia Damazio študovali pacientov so zničenými oblasťami mozgu, ktoré sa podieľali na tvorbe emocionálnych reakcií. Štúdie ukázali, že títo pacienti, napriek ich relatívne vysokému IQ, trpia vážnymi poruchami rozhodovania. Okrem toho tieto štúdie ukázali, že povedomie o lepšej alternatíve neznamená jej prijatie: pacienti s poruchami emócií, ktorí uznávajú existenciu optimálneho riešenia, si vybrali najhoršie riešenie z dôvodu nedostatku emocionálnej reakcie na svoje vlastné chyby. Neuroekonómia aktívne skúma vzájomné pôsobenie emocionálnych a racionálnych neurobiologických rozhodovacích mechanizmov v rámci teórie rozhodovania medzi dvomi možnosťami.