Bratislava 07.05.2020 (Skolske.sk)
Franchising je marketingový odbytový systém, v rámci ktorého jedna strana, teda poskytovateľ franchisingu, poskytuje druhej, od nej inak spravidla právne a finančne nezávislej, strane teda prijímateľ / nadobúdateľ franchisingu, a priamu alebo nepriamu odplatu právo využívať súbor práv priemyselného a duševného vlastníctva s cieľom výroby a/alebo marketingu určitého druhu tovaru a/alebo služieb a /alebo technológií. Poskytovateľ a prijímateľ franchisingu v rámci franchisingu spravidla úzko a trvalo spolupracujú.
Za prvý prípad franchisingu sa považuje výroba šijacích strojov Singer. V čase organizácie prvého plnohodnotného franšízového systému na svete spoločnosť Singer zabezpečila hromadnú výrobu šijacích strojov, čo jej umožnilo udržiavať najkonkurenčnejšie ceny, ale nemala zavedený systém služieb, ktorý by organizoval údržbu a opravy strojov v celých Spojených štátoch. V tejto súvislosti sa vytvoril franšízový systém, ktorý poskytoval finančne nezávislým firmám výlučné práva na predaj a servis šijacích strojov na určitom území. Tieto prvé franšízy v podstate boli súčasnými distribučnými dohodami s dodatočnými povinnosťami franšízanta (predajcu) opravovať stroj.
Na prelome XIX a XX. storočia týmto spôsobom vznikala sieť amerických benzínových čerpacích staníc. Tento systém používajú najmä hotely, motely a všetky typy reštaurácií ako napríklad McDonald’s, Subway a KFC. Dovoľuje totiž podnikať v danom odbore bez počiatočných znalostí, bez dlhého získavania skúsenosti a praxe, znižuje riziko. Dovoľuje používať obchodné meno poskytovateľa franchisingu a jeho ochranné známky, prevádzkový systém a postupy, chránené receptúry a stratégiu marketingu.
Franšízing je „prenájom“ ochrannej známky alebo obchodného označenia. Používanie franšízy sa riadi dohodou medzi poskytovateľom franšízy (ten, ktorý poskytuje franšízu) a franšízantom (ten, ktorý ju dostane). Obsah zmluvy sa môže líšiť od jednoduchých po veľmi zložité a obsahuje najmenšie podrobnosti o používaní ochrannej známky. Zmluva spravidla upravuje výšku odpočtov za používanie franšízy (môže byť stanovená jednorazovo na určité obdobie, čo je percento z predaja). Neexistuje požiadavka na odpočty, ale v tomto prípade sa franšízant zaväzuje kúpiť určité množstvo tovaru / práce / služieb od franšízora.
Samostatnou doložkou zmlúv môžu byť podmienky používania ochrannej známky / značky. Tieto požiadavky môžu byť buď veľmi jednoduché, napríklad, franšízant má právo používať značku v konkrétnom odvetví) alebo prísne, napríklad, franšízant sa zaväzuje používať vybavenie v obchode v prísnom súlade s požiadavkami franšízy - od veľkosti a farby políc po uniformu personálu.