Autor textu: Michaela Petrášová
26.04.2020

Samovzdelávanie vedie k lepšej sebadisciplíne

Zatvorenie škôl prinieslo žiakom nové možnosti vzdelávania. Niektorí si online vyučovanie pochvaľujú, iní by sa najradšej čo najskôr vrátili späť do školských lavíc.

Foto: google.sk

Bratislava 26.04.2020 (Skolske.sk)

To, ako bude vyučovanie počas karantény vyzerať si školy zvolili rôzne. Množstvo škôl pokračuje vo výučbe cez videokonferencie, ktoré uľahčujú život najmä rodičom detí základných škôl. Na celoplošné online vyučovanie však školy, rovnako ako aj domácnosti, pripravené neboli. Žiaci, učitelia a rodičia častokrát improvizujú.

​​​​​​​Aj u nás, na Univerzite Komenského prebieha vyučovanie dištančnou formou. Každý pedagóg sa zhostil tohto procesu po svojom. Niektorí komunikujú prostredníctvom emailu, no väčšina postupne prechádza na kolaboračný program MS Teams. Osobne si myslím, že toto centrum tímovej spolupráce je skvelým riešením v tejto mimoriadnej situácii.

WEBINÁRE – ÁNO ČI NIE?

​​​​​​​Slovo webinár alebo webseminár sa stalo súčasťou slovníka snáď každého vysokoškoláka. Väčšine študentov táto forma vyhovuje najviac. Niet sa čo čudovať, študovať vysokú školu pod dekou v obývačke alebo na slnku v prírode bol sen nejedného dospeláka. Celá príprava na prednášku spočíva v dobrom pripojení na WiFi, zapnutom mikrofóne a webkamere. Pohodlné počúvanie výkladu učiteľa dodáva štúdiu nový rozmer. Názory sa však odlišujú. Sú študenti, ktorým príde takáto forma chaotická, doma sa nevedia sústrediť tak dobre ako v triede. Nemajú kľud, pretože zatiaľ čo oni majú webinár, ich mama varí v kuchyni obed a otec v obývačke telefonuje, pretože má home office. V neposlednom rade študentom chýba osobný kontakt so spolužiakmi.

pic
Foto: google.sk

MOTIVÁCIA

​​​​​​​Určite mi viacerí dajú za pravdu keď poviem, že najťažšie bolo samoštúdium v začiatkoch tejto dobrovoľnej karantény. Donútiť sa k učeniu, keď celá rodina sedí doma je ťažké. Odolať dlhému zoznamu seriálov na Netflixe, o tom ani nehovorím. Aj z upratovania a varenia sa stala obľúbená činnosť. Preto je dôležité určiť si cez deň presný čas, kedy sa budeme venovať výhradne škole. Každý z nás musí vedieť, kedy je jeho práca najefektívnejšia. Niekomu sa lepšie učí ráno, niekomu večer. Podľa toho si musíme rozložiť deň. Pre mňa je najlepšou motiváciou napísať si, čo by som mala v konkrétny deň alebo týždeň stihnúť. Keď na konci dňa idem spať s pocitom, že som to všetko zvládla, hneď mám zo seba lepší pocit. Stačí do kolobehu týchto každodenných povinností nabehnúť a potom to ide samo. Tak, ako to bolo pred karanténou. Motivácia skvelých výsledkov je to, čo by nás malo hnať vpred.

SAMOŠTÚDIUM OČAMI ŠTUDENTOV ŽURNALISTIKY

Väčšina mojich spolužiakov vníma online vyučovanie ako príležitosť zlepšiť vlastnú sebadisciplínu. Simona tvrdí, že samoštúdium berie ako výzvu dokázať, že aj napriek náročným podmienkam sa dokážeme rovnako efektívne vzdelávať. Ba veľa z nás robí viac školských projektov, ako doteraz. „Chcem jednoducho prekonávať vlastné hranice“, dodala. Tereza si myslí, že samoštúdium nás síce naučí lepšiemu plánovaniu vlastného času, no webináre podľa nej nedokážu plnohodnotne nahradiť bežné hodiny na katedre. „Chýba nám hlavne sociálna interakcia, ktorá je podľa mňa veľmi dôležitá vo formovaní človeka, rovnako ako aj v našom budúcom uplatnení.“ Lucia si v prvom rade váži snahu našich učiteľov. Vie, že ani pre nich nie je táto situácia ľahká. Doma sa jej učí síce dobre, ale naspäť do Bratislavy sa už veľmi teší. Denis si chváli hlavne webináre. Tvrdí, že ani 4 úlohy, ktoré pošle učiteľ cez email mu nedajú toľko, ako jeden webinár.

Myslím si, že každý z nás si môže z tejto nepríjemnej situácie zobrať niečo užitočné. Samovzdelávanie nám nakoniec môže priniesť viac úžitku, ako si momentálne dokážeme predstaviť. Naučme sa efektívne pracovať s časom, ktorého máme práve teraz tak veľa. V budúcnosti sa nám to určite zíde.

Máj 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
-
-
Napíšte nám [email protected]