Bratislava 09.04.2020 (Skolske.sk)
Konkurencieschopnosť tovaru a služby znamená zodpovedať požiadavkám trhu daného druhu tovaru. Súčasne je to schopnosť byť porovnateľnými s podobnými tovarmi a službami iných výrobcov, alebo poskytovateľov služieb.
Charakteristiky výrobku určujú jeho spotrebiteľské vlastnosti, ktoré zase zahŕňajú množstvo ukazovateľov kvality tohto produktu. Konkurencieschopnosť výrobku závisí od jedného ukazovateľa a od ich kombinácie, čo sa označuje odborným pojmom synergia. To je zosilňujúci účinok vzájomného pôsobenia dvoch alebo viacerých faktorov, vyznačujúci sa tým, že kombinovaný účinok týchto faktorov výrazne prevyšuje jednoduchý súčet účinkov každého z týchto faktorov.
Konkurencieschopnosť tovaru je zabezpečená konkurenčnými pozíciami spoločností vyrábajúcich a distribuujúcich tovar. Ukazovatele charakterizujúce konkurencieschopnosť tovaru sú často rozdelené do dvoch skupín „cena - kvalita“:
Do prvej skupiny patria ukazovatele charakterizujúce spotrebiteľské vlastnosti výrobku, jeho kvalitu, z ktorej sa vytvára jeho priaznivý účinok. Predstavujú súbor „tvrdých“ a „mäkkých“ ukazovateľov. Druhou skupinou sú ekonomické ukazovatele, ktoré charakterizujú ekonomické vlastnosti výrobku, teda cena.
Úroveň konkurencieschopnosti rôznych tovarov a služieb sa určuje rôznymi technickými a ekonomickými vlastnosťami. Sú nimi kvalita, cena, formy a metódy obchodu, podmienky a termíny dodania. K ďalším vlastnostiam patrí doprava, či požiadavky módy a podmienky miestneho trhu. O konkurencieschopnosti tovarov a služieb rozhoduje aj ich prestíž. Tá sa prejavuje v popularite obchodnej značky.
Tovary, ktoré chcú byť konkurencieschopné, by mali byť výsledkom inovácií. Dnes by sa určite nepresadili na trhu žehličky, ktoré sa nahrievali na peci, v ktorej sa kúrilo drevom, alebo žehlička do ktorej sa vkladali uhlíky. Dnes v konkurencii neobstoja ani žehličky, ktoré nemajú automatické vypínanie, alebo naparovanie žehlených odevov.
Konkurencieschopný výrobok je výsledkom reakcie na požiadavky spotrebiteľov, ale aj na zmeny vo výrobkoch konkurentov.