Oficiálny portrét prezidenta SR je možné objednať TU
Autor textu: Sabrina Kvaková
05.04.2020

Projekt Gubaňa: Čo sa za ním skrýva?

Ovčia vlna ako nadčasový materiál

Foto: text

Pred dvoma rokmi si 4 ženy, Marcela Nemcová, Katarína Fremalová, Šárka Minárik a Larisa Gombárová, sadli a rozhodli sa niečo odkázať svetu. Založili projekt Gubaňa, ktorý navracia slovenskú vlnu a ukazuje dnešnému modernému človeku vlnu ako nadčasový materiál.

Iniciatíva vzišla od Marcely Nemcovej, ktorá má ovčiu farmu v Lučenci.
„ Mnohí farmári na Slovensku nevedia, čo s vlnou ďalej, preto ju buď zakopávajú alebo pália. Ona to nechcela urobiť, lebo jej to prišlo ľúto, preto sa naučila vlnu prať, čistiť, spriadať a sama doma si jednotlivé zákazky plietla v kuchyni,“ hovorí Šárka. Vzhľadom na to, že toho materiálu bolo omnoho viac, videla v tom potenciál a dala dokopy celý tím.

Projekt nazvali „Gubaňa“, prečo? To nám povie Larisa: „Termín „gubaňa“ vychádza zo slovenského folklórneho odevu. Bol to kabát bez rukávov, siahal až po zem a celý život nositeľa sprevádzal. Mal veľmi typickú textúru nespradeného vlákna vlny."

Trvalo dva roky kým sa rozhodli pre oficiálny štart, pretože „nič v tom projekte nie je také „rýchlo kvasné.“ Chceli vytvoriť kolekciu, ktorú bude možno opakovať. Prvý prototyp bola vesta gubaňa, ktorej forma vychádza zo slovenského folklóru. Neskôr vznikali prvé svetre, ktoré chceli poukázať na prirodzenú krásu vlny. Vlna má svoju prírodnú farbu. Pri riešení grafiky potrebovali farebný akcent. Inšpirovali sa v slovenskom folklóre červenou, ktorá sa vyskytuje veľmi často. Všetky výrobky vznikajú u žien, ktoré sa pridali do projektu, doma.

Gubaňa má dve cieľové skupiny ľudí, pre ktoré produkty môžu byť. Jedna skupina sú ľudia z malých miest a dedín, farmári alebo ľudia čo sa často pohybujú vonku. Podľa slov Šárky každá 100% - tná vlna má skvelé termo – regulačné schopnosti. Hreje aj keď je mokrá, odvádza pot z tela a preto je to výborný funkčný materiál na prácu vonku. Zároveň súčasným dizajnom výrobkov sa odkazujú aj do veľkých miest ako napr. Bratislava, ktoré sú ich druhou cieľovou skupinou.
„Naše výrobky sú dizajnované tak, že si ich človek môže vziať, keď ide pracovať a zároveň si to kľudne môže obliecť aj do kaviarne, a vypadať v tom dobre.“

Nedávno predstavili prvú kolekciu na zimu 2019/2020 a teraz pripravujú kolekciu jar/leto 2020, ktorú chcú v najbližšej dobe predstaviť.

Keďže Gubaňa je ešte neznáma značka, prezentuje sa na vybraných trhoch a dizajnérskych akciách, ktoré sú pre ňu zaujímavé. Tu zvyšujú povedomie o tom čo sú a čo robia. Webové stránky sa pripravujú a e - shop plánujú, no na facebooku ich ľahko nájdete.

November 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
-
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
Napíšte nám [email protected]