Bratislava 06.03.2020 (Skolske.sk)
Pojem marketing má pôvod v angličtine. V anglickom jazyku znamená organizačná funkcia a kombinácia procesov na vytváranie, propagáciu a dodávanie produktu alebo služby zákazníkom a riadenie vzťahov s nimi v prospech organizácie. Stručne povedané, marketing je činnosť zameraná na uspokojenie potrieb trhu s cieľom dosiahnuť zisk. V širšom zmysle je účelom marketingu identifikovať a uspokojiť ľudské a sociálne potreby.
Podľa najväčšieho teoretika marketingu je to sociálny proces, v ktorom jednotlivci a skupiny dostávajú to, čo potrebujú, vytváraním, ponúkaním a slobodnou výmenou s iným tovarom a službami, ktoré majú hodnotu.
V roku 1902 sa na amerických univerzitách vyučovali prvé marketingové kurzy. Ich autormi boli Edward Jones z Michiganskej univerzita, Simon Litman, Kalifornská univerzita, , George M. Fisk z Illinojskej univerzity.
V roku 1926 Spojené štáty vytvorili Národnú asociáciu pre marketing a reklamu. Americká marketingová spoločnosť bola založená na jej základe a v roku 1973 bola táto organizácia premenovaná na American Marketing Association - AMA. Neskôr sa podobné združenia a organizácie objavili v západnej Európe, Kanade, Austrálii a Japonsku.
Postupne sa marketing začal rozvíjať v rámci manažmentu ako syntéza ekonomickej teórie a ekonomiky jednotlivých sektorov ekonomiky a postupne sa stáva jej novou filozofiou. V rokoch 1940-1950. Marketing sa uzavrel teóriou riadenia a vytvoril novú - trhovo orientovanú teóriu riadenia (tzv. Marketingové riadenie). Spolu s predajom do nej ekonómovia zaradili podrobnú analýzu trhu a potom v 60. a 70. rokoch 20. storočia. doplnené programy na nadviazanie dlhodobých hospodárskych vzťahov so spotrebiteľmi a segmentáciu trhu, čo znamená rozčlenenie na určité časti. Neskôr sa vyvinuli metódy spotrebiteľských úverov pre kupujúceho, servis predaných tovarov.
Nová etapa marketingu je vyhlásená za strategické riadenie založené na marketingovom prístupe, v ktorom je časť jeho funkcií uvedená na strategickú úroveň.
Existujú tri základné marketingové princípy. zamerať sa na kupujúceho, integráciu marketingových aktivít, ziskovosť z dlhodobého hľadiska. Orientácia na kupujúcich je základným marketingovým princípom. Jeho implementácia je založená na izolácii a popise skupín kupujúcich (segmentácia a profilovanie, umožňujúcich ich špecifickejšiu charakteristiku), výbere tých, na ktorých nasmerujeme marketingovú ponuku (určovanie cieľového trhu), a opatrení na zaujatie optimálneho miesta v ich povedomí.