Oficiálny portrét prezidenta SR je možné objednať TU
Autor textu: Školské.sk
24.02.2020

Študenti skúmali, koľko času strávime používaním mobilov

Výsledky v niektorých kategóriách prekvapili.

Foto: Freepik.com

Trnava 24.02.2020 (Skolske.sk)

Používaním mobilných telefónov strávime za týždeň v priemere 28 hodín a 46 minút. Najviac času pritom mobilom venujeme v stredu, najmenej v utorok. Najpoužívanejšími aplikáciami sú Instagram, Messenger a YouTube. Muži trávia na mobiloch viac času ako ženy, za týždeň je to približne viac o 13 minút. Tieto údaje vyplynuli z celoslovenského prieskumu, ktorý uskutočnili študenti Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave.

Prieskum realizovali študenti 1. ročníka magisterského štúdia v študijnom programe Marketingová komunikácia v rámci predmetu Globálny marketing. Jedným z dôvodov, pre ktorý si študenti zvolili takúto tému, bolo podľa vyučujúceho predmetu Adama Madleňáka aj to, že študenti sami pociťujú nástrahy digitálnej závislosti.

Sme generácia, ktorá o sebe tvrdí, že bez mobilného telefónu nevieme existovať a pokiaľ tento komunikačný nástroj nie je v našej blízkosti, strácame nielen pojem o čase, ale aj o sebe samom. Vďaka vypracovaniu semestrálneho projektu na túto problematiku sme si mnohí uvedomili, do akej miery je zdravé využívanie mobilného zariadenia, rovnako aj to, aká tenká hranica vedie k digitálnej závislosti, ktorá z nás robí častokrát jej sluhov.

Zhodnotili študenti. Prostredníctvom prieskumu chceli súčasne upozorniť na čoraz viac narastajúci problém, ktorí si mnohí neuvedomujú a nepripisujú mu veľkú dôležitosť.

Prieskum realizovali počas zimného semestra a zapojilo sa do neho 267 respondentov. Údaje získavali prostredníctvom anonymného dotazníka a aplikácie Screen time. „V prieskume sme využili samotné snímky obrazovky respondentov s celkovým stráveným časom na mobilnom telefóne za týždeň. Zároveň sme zbierali aj snímky obrazovky konkrétnych aplikácií v mobilnom zariadení užívateľov a presný čas, ktorý im respondenti počas celého týždňa venovali,“ spresňuje Margaréta Styková, študentka FMK UCM v Trnave.

Z výsledkov vyplynulo, že užívatelia strávili používaním mobilných zariadení v priemere 4 hodiny a 6 minút denne. Za týždeň predstavoval tento čas 28 hodín a 46 minút. Najviac času pritom respondenti trávili na mobilných zariadeniach v stredu. Na druhom mieste to bola nedeľa a na treťom pondelok. Naopak, najmenej času trávili respondenti na mobilných zariadeniach v utorok a sobotu.

Najpoužívanejšími aplikáciami, ktoré respondenti využívali na svojich mobilných zariadeniach, boli Instagram (v priemere 26 minút denne), nasledoval Messenger (21 minút denne) a YouTube (20 minút denne). Celkovo strávili respondenti na sociálnych sieťach denne 2 hodiny a 3 minúty. 42 minút venovali sledovaniu filmov, seriálov alebo počúvaním hudby.

Najviac času trávili na mobilných zariadeniach respondenti vo veku do 19 rokov. V priemere to bolo 5 hodín a 15 minút denne. Rozdiel medzi touto vekovou skupinou a respondentmi vo vekovej kategórii nad 40 rokov bol viac ako 2 hodiny. Zaujímavým zistením je, že priemerný študent strednej školy strávil používaním svojho smartfónu približne o desať minút viac ako študent vysokej školy.
Ďalším zaujímavým zistením je, že približne rovnaký čas ako študenti, trávili na mobilných zariadeniach nezamestnaní. V priemere to boli približne 4 hodiny denne. Táto skupina respondentov však dokopy trávila najviac času na sociálnych sieťach, a to dokonca približne o 15 minút viac ako študenti.

Zamestnaní respondenti trávili na svojich mobilných zariadeniach najmenej času (v priemere 3 hodiny a 44 minút). Najmenej času trávili aj na sociálnych sieťach (v priemere 1 hodinu a 27 minút). V prípade hrania hier však bola situácia opačná. Na mobiloch sa zabávali viac ako študenti stredných škôl. Hraním hier najviac času trávili vysokoškoláci.

Viac času na mobilných zariadeniach trávili muži. Oproti ženám to bolo za týždeň v priemere o 13 minút viac a za deň o 2 minúty viac. Ženy trávili najviac času na sociálnych sieťach Instagram, Messenger a YouTube. U mužov bolo poradie mierne odlišné (na prvom mieste to bol Instagram, na druhom YouTube a treťom Messenger). Zaujímavým zistením je, že muži viac preferovali herné aplikácie na rozdiel od žien, ktoré viac využívali aplikácie zamerané na kreativitu a produktivitu.
Najpoužívanejšou aplikáciou medzi študentami stredných škôl a zamestnanými bol YouTube. Za ním nasledoval Instagram a Messenger. Väčšina stredoškolákov využívala aj rôzne aplikácie spojené so štúdiom, ako Quizlet či Edupage. Tieto aplikácie však neboli na popredných miestach používania.
Vysokoškoláci najviac používali Instagram. Ďalšími populárnymi aplikáciami u nich boli Facebook a Messenger. Nezamestnaní sú na tom podobne ako vysokoškolskí študenti s jediným rozdielom. Messenger je u nich druhou najpoužívanejšou aplikáciou.

Fakulta masmediálnej komunikácie je jednou zo štyroch fakúlt Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Je mladá, moderná, dynamická a ako prvá na Slovensku začala poskytovať komplexné vzdelávanie v oblasti mediálnej komunikácie. V súčasnosti poskytuje štúdium v piatich študijných programoch: masmediálna komunikácia, marketingová komunikácia, media relations, aplikované mediálne štúdiá a teória digitálnych hier. Okrem bakalárskeho, magisterského a doktorandského štúdia realizuje aj habilitačné a inauguračné konania. Ako jediná fakulta v Čechách a na Slovensku má registrované v prestížnej svetovej databáze Web of Science až tri vedecké časopisy: Communication Today, European Journal of Media, Art and Photography a Lege Artis. Language yesterday, today and tommorow.


Peter Krajčovič
Fakulta masmediálnej komunikácie
UCM v Trnave

November 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
-
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
Napíšte nám [email protected]