Oficiálny portrét prezidenta SR je možné objednať TU
Autor textu: Vladimír Bačišin
21.11.2019

Abeceda ekonomiky - inovácia produktu

TASR prináša seriál - základné informácie o ekonomike.

Foto: www.pixabay.com

Bratislava 21.11.2019 (Skolske.sk)

Inovácia produktu je základným pojmom politiky v oblasti inovácií. Výrobok alebo produkt je výstup z výroby. Je to hmotný ekonomický statok. Inými slovami povedané, inovácie produktov si vyžadujú, aby organizácie prispôsobili potrebám a požiadavkám  zákazníkov, používateľov, či klientov. Môžu  kvôli tomu prispôsobovať výrobok vhodným dizajnom, materiálmi, tvarom. Napríklad výrobok je známy ako prvotný produkt. Je to obyčajný chlieb. Môže byť dochutený rôznymi potravinami Môže to byť rasca, kukurica repa, vlašské orechy, či cibuľa.

V čom je podstata inovácie produktu?  Podstatou inovácie  produktu je neustále, či až nepretržité zdokonaľovanie výrobku. Napríklad základným výrobkom je rožok, ale žemľa. Ak ho chceme inovovať, alebo zlepšovať, pridáme k základnému cestu prímesi. K bielej múke môžu pekári pridať raž, ovos, alebo otruby. Vďaka ním chlieb, alebo pečivo dostane inú chuť. To niečo nové je práve to, čo sa označuje slovom inovácia.   

 Podstatou inovácie je stále zdokonaľovanie výrobku. Výrobkom môže byť napríklad skrutkovač. Ak ho vybavíme motorčekom, stáva sa z neho elektrinou poháňaný skrutkovač. Skrutky vstupujú do materiálu ľahšie a rýchlejšie.

Ako sa inovácie prejavujú na trhu výrobkov? Nové výrobky sa presadzujú čoraz viac. Určite si každý z nás radšej kúpi nový chlieb doplnený otrubami, ale čímkoľvek. Spotrebitelia majú radšej skôr niečo nové ako nič staré. Každý má radšej takzvaný grécky jogurt ako tradičný jogurt. Inovácia produktu je v podstate zlepšenie výrobku.
​​​​​​​
Inovácia produktu má niekoľko štádií. V prvej fáze prebieha posúdenie nápadu z pohľadu jeho použiteľnosti. Tu sa rozhoduje, či sa nápad odloží do zásobníka, alebo sa v ňom pokračuje. Ďalej nastáva predprojektovej výskum. V rámci neho posudzujeme trhové príležitosti. Potom prebieha rozhodovanie, na základe ktorého projekt buď pokračuje, alebo je zamietnutý. V nasledujúcich fázach dochádza k samotnému vývoju nového produktu, hodnotenie projektu produktu, jeho testovanie a skúšobné predaj. V poslednej fáze nastáva začatia výroby a uvedenie trh

November 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
-
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
Napíšte nám [email protected]