Oficiálny portrét prezidenta SR je možné objednať TU
Autor textu: Vladimír Bačišin
26.08.2019

Abeceda ekonomiky – nedokonalá konkurencia

TASR prináša seriál – základné informácie o ekonomike.

Foto: Pixabay

Bratislava 26.08.2019 (Skolske.sk)

Protipólom dokonalej konkurencie je nedokonalá konkurencia. Pripomeňme si čo je to dokonalá konkurencia. Je to situácia, keď veľký počet firiem ponúka veľmi podobný produkt, jeden podnik nemôže vplývať na ceny a je zabezpečená úplná voľnosť vstupu výrobcu do odvetvia a výstupu z neho. V praxi to napríklad znamená, že mnoho firiem vyrába veľký počet podobnej salámy. Tú môže jednoducho dopraviť na pulty predajní, alebo ich aj stiahnuť z predaja.

Môže sa stať, že jeden výrobca salámy, postupne nakúpi všetkých ostatných výrobcov. Keď vyrába veľké množstvo salámy, dosiahne tým úspory. Ak však zostane na trhu len jediný výrobca salámy, môže začať diktovať ceny.

Nedokonalá konkurencia môže byť aj preto, lebo iné firmy nie sú schopné presadiť podobný výrobok na trhu, lebo stroje, ktorými sa vyrába sú veľmi drahé. Podnik je investične veľmi náročný. V praxi to znamená, že ak by niekto chcel postaviť podnik na výrobu salámy, nemusí mať dosť finančných prostriedkov aby to mohol urobiť. O nedokonalosť konkurencie sa môže postarať aj vláda. Povie si, že je potrebné ochrániť domáceho výrobcu salámy. Vydá preto predpis, ktorým obmedzí možnosti iných podnikateľov v oblasti výroby salámy. Vydá predpis, ktorým nedovolí vstup ďalšieho výrobcu na trh. Ale zákon o clách zmení tak, že tí, čo budú chcieť doviesť salámu z USA, Ruska alebo Číny zaplatia dodatočné clo. Tým bude ich saláma drahšia a bude sa ťažie predávať.

V nedokonalom konkurenčnom prostredí jeden výrobca dokáže ovplyvniť cenu výrobku na trhu tovarov a služieb, je teda tvorcom ceny na trhu. Len jedna firma vyrábajúca niečo dokáže ovplyvniť cenu práce na trhu práce. Jeden výrobca salámy môže ovplyvniť cenu práce mäsiarov.
​​​​​​​
Ak by spotrebiteľ chcel zmeniť dodávateľa salámy, musí vynaložiť dodatočné náklady. Nedokonalá konkurencia znamená aj to, že neexistujú rovnaké informácie o všetkých. Niekto má informáciu len o domácom výrobcovi salámy, ale nevie nič o zahraničných výrobcoch.

Súvisiace články:
Abeceda ekonomiky – dokonalá konkurencia
Abeceda ekonomiky – kto bol Adam Smith​​​​​​​




November 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
-
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
Napíšte nám [email protected]