Autor textu: TASR
09.07.2019

NÚCEM vyvíja overovacie testy

Budú komplexnejšie merať vedomosti žiakov.

Foto: Na snímke  riaditeľka NUCEM Romana Kanovská

Bratislava 09.07.2019 (TASR.sk)

Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) spolu s odborníkmi zo zahraničia vyvíja overovacie testy, ktoré by mali komplexnejšie merať vedomosti a zručnosti žiakov. Informuje o tom Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR na svojej internetovej stránke. 

      NÚCEM zorganizoval koncom júna workshop pre odborníkov na tvorbu testov so zameraním na matematiku a slovenský jazyk. Zahraničný projektový tím tvoria odborníci na štatistiku a metodiku meraní z Nemecka a Estónska. Počas trvania projektu Vyvíjanie kriteriálnych testov pre primárne a nižšie sekundárne vzdelávanie na Slovensku sa v rokoch 2019 – 2021 uskutočnia v Bratislave štyri workshopy pre tvorcov testov a metodikov na externú evalváciu so zameraním na matematiku a slovenský jazyk a literatúru v základných školách. Prvý workshop bol zameraný na tvorbu testovacieho rámca, teda plánu testu. Kým testy na Slovensku sú normatívnymi (porovnávacími), v Nemecku a aj v Estónsku využívajú takzvané kriteriálne (overovacie) testy.

    

Hlavný dôvod, pre ktorý sme si našli zahraničných partnerov z výskumných inštitúcií v týchto progresívnych európskych krajinách, bol ten, aby nám odovzdali ich skúsenosti so zavedením kriteriálnych testov v ich systémoch vzdelávania.  na Slovensku už nestačí na základe výsledkov testov vedieť, že jeden žiak je úspešnejší ako druhý. "Chceme tiež našim žiakom, ich rodičom a učiteľom povedať, aký vzdelávací obsah a zručnosti má daný žiak na výbornej úrovni, a, naopak, kde má rezervy, respektíve čo sa musí ešte lepšie doučiť a v čom by mu mal učiteľ pomôcť, aby zvládol nadväzujúce náročnejšie učivo. A práve to je podstata takzvaných kriteriálnych testov.

Vysvetlila riaditeľka NÚCEM Romana Kanovská.
​​​​​​​
      Slovensko chce získať skúsenosti od zahraničných partnerov pri plánovaní inovácií v národných testovaniach v budúcich rokoch. Vzdelávací systém v Estónsku je pre Slovensko z hľadiska hodnotenia žiakov zaujímavý aj v tom, že v školách využíva v čoraz väčšej miere elektronické testovanie. "Testy z matematiky a estónskeho jazyka vypĺňajú žiaci v treťom ročníku v základných školách len elektronicky. Postupne prechádzame na celoplošné elektronické testovanie aj u ôsmakov," uviedla Gunda Tireová, odborníčka na externú evalváciu a národná projektová manažérka pre meranie PISA z Estónska. Kanovská potvrdila, že Nemecko aj Estónsko sú pre Slovensko veľmi inšpiratívnymi krajinami. "Rovnako aj na Slovensku v budúcnosti plánujeme v školách využívať čoraz viac počítačov na elektronické testovania podobne ako Estónci. Nemecko má veľmi dobre a detailne rozpracovanú metodiku overovacích testovaní, čo nás odborne inšpiruje a posúva ďalej," uzatvorila Kanovská.
​​​​​​​
      Ďalšie tri projektové workshopy sú plánované v období od septembra do mája 2020. V projekte budú vytvorené vzorové kriteriálne testy z matematiky a slovenského jazyka a literatúry pre žiakov piateho a deviateho ročníka základných škôl. Tie budú následne experimentálne overené na pilotnej vzorke škôl.

Apríl 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
-
-
-
-
Napíšte nám [email protected]