Košice 13.11.2025 (Skolske.sk) - Kde sa umelá inteligencia vzala, ako ju využiť, kde sú jej hranice a na čo si dať pozor. Aj o tom prednášali odborníci pozvaným hosťom počas AI dňa, ktorý koncom októbra vo svojich priestoroch zorganizovala Súkromná škola umeleckého priemyslu filmová v Košiciach. Podujatie venované umelej inteligencii v odbornom vzdelávaní a umeleckej tvorbe podporilo Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR. Pestrý program priniesol inovatívne workshopy, diskusie a odborné prezentácie, ktoré ponúkli priestor na inšpiráciu a zdieľanie skúseností z praxe. Riaditeľka Filmovej školy Lívia Hirjaková povedala, že umenie a technológie patria k sebe.
„Naša škola je jedinečná tým, že spája umelecké odbory s modernými technológiami. Študenti pracujú s digitálnou filmovou technikou, 3D animáciou, vizuálnymi efektmi, herným dizajnom či virtuálnou realitou. Učíme ich vnímať technológie ako súčasť umeleckého jazyka – ako nové plátno, na ktorom môžu tvoriť a experimentovať. Umelá inteligencia sa pritom stáva ďalším tvorivým nástrojom, ktorý rozširuje hranice tvorby aj vzdelávania. Vďaka podpore ministerstva môžeme rozvíjať moderné prístupy vo vzdelávaní a posilňovať digitálne kompetencie učiteľov i študentov v súlade s potrebami dnešnej doby aj kreatívneho priemyslu.“ Pozvaní pedagógovia z umeleckých škôl v Bratislave a Košiciach a zástupcovia z ministerstva školstva a Národného inštitútu vzdelávania a mládeže sa od Ľubomíra Timka dozvedeli, ako umelá inteligencia vznikala, ktorým smerom sa bude uberať a ako sa môže využiť. Adam Alezár rozdelil svoju prednášku na teoretickú a praktickú časť: najprv si hostia vypočuli, aké sú možnosti využitia umelej inteligencie pri výuke a vzápätí sa v skupinách snažili vytvoriť diela pomocou AI.
Na riziká pri používaní umelej inteligencie upozornil Štefan Haško, ktorý tiež varoval pred možným porušovaním etických hraníc. „Páčilo sa mi, že počas AI dňa sa prepojilo teoretické vzdelávanie s praxou. Školám sa otvárajú nové možnosti, ako využiť umelú inteligenciu pri výuke, napríklad vďaka najnovším softvérom, ktoré uľahčujú prácu pedagógom a inšpirujú študentov k väčšej kreativite,“ povedala zástupkyňa riaditeľky Filmovej školy Romana Palková.