Prešov 05.11.2025 (Skolske.sk)
Stačí na prácu s intelektovo nadaným dieťaťom bežnej školy základné pedagogické vzdelanie? Čo všetko by pri tom mali pedagógovia zohľadniť a ako vhodne postupovať, aby nadanie dostalo priestor rozvíjať sa a nie naopak? Aký by mal byť učiteľ nadaných žiakov? Ako pracovať s intelektovo nadaným dieťaťom v školskom prostredí? A prečo je dôležité tieto deti vyhľadávať?
Názov vstupu, monitorujúceho problematiku nadania u žiakov základnej školy, bol Podpora intelektovo nadaných detí v školskom prostredí. Odborné podujatie pre pedagógov, psychológov, špeciálnych pedagógov sa uskutočnilo v októbri v aule Národného inštitútu vzdelávania detí a mládeže (NIVaM) v Prešove, prednášal špeciálny pedagóg, logopéd a odborník na intelektové nadanie detí Ľuboš Lukáč.
Druhý blok stretnutia s učiteľmi, psychológmi a špeciálnymi pedagógmi NIVaM-u tvoril workshop logického myslenia. Pri podujatí využilo občianske združenie Rozumieme nadaným zaujímavý a originálny formát. Kým tému intelektového nadania detí prostredníctvom prednášky predstavil dlhoročný pedagóg, vedúcu úlohu pri workshope zveril omnoho mladšiemu kolegovi.
Žiak Základnej školy Važecká v Prešove Oleksandr Rusyn sprevádzal účastníkov workshopu logickými úlohami. Potrebné bolo zapojiť logický, matematický a priestorový úsudok a verbálne myslenie. Predstavené zadania sú určené žiakom základných škôl a Oleksandr vysvetlil spôsob a postup pri ich riešení.
Odborné podujatie zamerané na problematiku edukácie intelektovo nadaných detí prinieslo teoretické základy pedagogiky intelektovo nadaných detí, ale aj praktické skúsenosti odborníkov, ktorí sa problematike vzdelávania nadaných venujú dlhodobo. Zároveň nastolilo otázku potrebnej zmeny vo vzdelávaní nadaných, ktorá v našich školách je viac ako potrebná.