Bratislava 22. septembra (TASR) - V minulom školskom roku sa do systému duálneho vzdelávania zapojilo vyše 10.000 žiakov. Duálne vzdelávanie funguje na Slovensku už desať rokov. Prináša výhody žiakom i zamestnávateľom a v konečnom dôsledku vďaka vyšším daňovým a odvodovým príjmom z neho profituje i štát. Od jeho zavedenia v roku 2015 počet zapojených žiakov a spoluprác neustále narastá. TASR o tom informoval odbor komunikácie a marketingu Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR.
„Duálne vzdelávanie je úspešným príkladom zosúladenia vzdelávacieho systému a toho, čo potrebujú zamestnávatelia. Žiakom dáva reálne skúsenosti a lepšie uplatnenie, firmám prináša kvalifikovaných pracovníkov. Po desiatich rokoch vidíme, že tento model sa na Slovensku osvedčil a v rámci aktuálnych legislatívnych zmien ho ďalej rozvíjame,“ uviedol minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD).
Duálne vzdelávanie je forma odborného vzdelávania, pri ktorej žiak vykonáva praktické vyučovanie priamo u zamestnávateľa. V minulom školskom roku sa takto vzdelávalo vyše 10.000 žiakov, čo je podľa rezortu zo všetkých žiakov odborného vzdelávania približne sedem percent. Títo žiaci môžu podľa neho absolvovať praktické vyučovanie takmer v 150 odboroch u vyše 1300 zamestnávateľov.
„Najviac dualistov je u zamestnávateľov v Košickom kraji (18 percent), nasledujú Prešovský a Banskobystrický kraj (po 15 percent), najmenej je v Bratislavskom kraji (osem percent). Najzastúpenejšími odbormi v duálnom vzdelávaní sú obchodná akadémia, mechanik - mechatronik, mechanik elektrotechnik, mechanik nastavovač a obchodný pracovník,“ priblížilo ministerstvo.
Ako podotklo, inovatívnym prvkom v systéme duálneho vzdelávania sú nadpodnikové vzdelávacie centrá. Ďalšiemu rozvoju duálneho vzdelávania by podľa rezortu mali napomôcť aj pripravované legislatívne zmeny, ktoré ešte čakajú na prerokovanie parlamentom. Ide o zavedenie agentúrneho systému duálneho vzdelávania, otvorenie duálneho vzdelávania aj pre vybrané zdravotnícke odbory, digitálnu odbornú prax, možnosť vykonať praktické vyučovanie aj v období školských prázdnin či určenie výšky príspevku pre zamestnávateľov na zabezpečenie duálneho vzdelávania v nadväznosti na výšku minimálnej mzdy.
Ďalšie inšpirácie možno podľa MŠVVaM nájsť v krajinách s rozvinutým systémom duálneho vzdelávania, ako napríklad medzipodnikové vzdelávacie centrá (v Rakúsku), sektorové a kantonálne fondy (vo Švajčiarsku), podpora zapájania špecifických cieľových skupín (v Nemecku).
Viac informácií o systéme duálneho vzdelávania na Slovensku je v dokumente Revízia výdavkov na základné a stredné školy z dielne Inštitútu vzdelávacej politiky rezortu školstva a Útvaru hodnoty za peniaze ministerstva financií.