Oficiálny portrét prezidenta SR je možné objednať TU
Autor textu: TASR
02.09.2025

Rezort školstva chce riešiť nedostatok členov podporných tímov

NKÚ po kontrole upozornil, že duševné zdravie žiakov základných škôl bolo dlhodobo podceňované a štát doposiaľ nevytvoril funkčný systém.

Foto: TASR - Lukáš Grinaj


Bratislava 1. septembra (TASR) - Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR chce riešiť nedostatok členov školských podporných tímov. Na školský rok 2025/2026 spúšťa pilotný projekt ‚zdieľaných odborných zamestnancov‘. TASR to uviedli z odboru komunikácie a marketingu rezortu. V reakcii na výsledky kontroly Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR, ktorá bola zameraná na prevenciu a podporu duševného zdravia v základných školách v postcovidovom období, spomenuli aj ďalšie opatrenia.

„Projekt je zameraný na školy, ktoré nemali vlastného odborného zamestnanca alebo im vychádzali príliš malé úväzky, ktoré v praxi mnohé školy nevedeli efektívne využiť. Cieľom je zabezpečiť, aby boli pre všetky deti a žiakov prístupné odborné činnosti druhej podpornej úrovne poskytované v školskom prostredí,“ priblížili pre TASR z ministerstva.

Doplnili, že pre 72 štátnych centier prevencie a poradenstva (CPP) je pridelených 112 úväzkov pre nových odborných zamestnancov v kategórii psychológ, špeciálny pedagóg alebo sociálny pedagóg. „Odborní zamestnanci CPP budú vykonávať odborné činnosti podľa konkrétnych potrieb školy priamo v škole,“ podotkli.

Zároveň pripomenuli, že MŠVVaM pripravuje systém podpory, založený na dátach v rámci národného projektu Dáta o duševnom zdraví. V lete publikovalo Predbežnú výskumnú správu o duševnom zdraví detí a mládeže na Slovensku. Tieto zistenia považujú za prvý krok k vytvoreniu dlhodobého systému podpory, ktorý bude založený na pravidelne získavaných dátach.

„Kľúčovým je realizácia reprezentatívneho výskumu, ktorý štartuje na jeseň tohto roka. Umožní systematicky a dlhodobo sledovať vývoj duševného zdravia detí, žiakov a študentov na Slovensku v oblasti vzdelávania, kognitívnych schopností, emocionálneho a sociálneho fungovania. Výsledky budú slúžiť ako základ pre tvorbu odporúčaní v oblasti politík, prevencie a intervencie priamo v školách,“ doplnili.

Spomenuli aj legislatívny balík, ktorý koncom augusta schválila vláda SR. „Zavádza pojem ochrana duševného zdravia, posilňuje ochranu učiteľov - priestupkom bude verejné zosmiešňovanie, šírenie klamstiev či poškodzovanie ich cti. Zodpovednosť ponesie aj učiteľ alebo rodič, ak opakovane odmietne riešiť rizikové správanie. Zlepšujeme aj prenos informácií medzi školami a poradenskými zariadeniami, aby bolo možné reagovať rýchlejšie,“ priblížili.

Uviedli aj ďalšie opatrenia vrátane smernice k prevencii šikanovania, príručiek pre školy, databázy preventívnych programov, zavedenia pravidiel používania mobilov či dostupných kurzov pre učiteľov.

NKÚ po kontrole upozornil, že duševné zdravie žiakov základných škôl bolo dlhodobo podceňované a štát doposiaľ nevytvoril funkčný systém. Poukázal, že zodpovedným inštitúciám chýbajú komplexné dáta o duševnom zdraví detí, zložení školských podporných tímov, čo podľa NKÚ výrazne sťažuje efektívne plánovanie a cielenú podporu zo strany štátu. Slovensko zároveň podľa kontrolórov čelí kritickému nedostatku školských psychológov.

September 2025

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
-
-
-
-
Akademia
Napíšte nám [email protected]