Oficiálny portrét prezidenta SR je možné objednať TU
Autor textu: Marcel Prievozník
16.06.2025

Umelá inteligencia v službách projektového vyučovania

Inovatívne prepojenie AI a eTwinningu prináša nové možnosti pre žiakov aj učiteľov

Foto: Marcel Prievozník

Bratislava 16.06.2025 (Skolske.sk)

Umelá inteligencia (AI) sa v posledných rokoch stáva neoddeliteľnou súčasťou moderného vzdelávania. Jej prienik do vyučovania nie je len otázkou technológie, ale predovšetkým spôsobom, ako meniť prístup k učeniu a učiteľskej práci. Vďaka AI dnes dokážeme efektívnejšie prispôsobiť obsah konkrétnym potrebám žiakov, vytvárať dynamické vizualizácie, automatizovať spätnú väzbu či budovať interaktívne prostredie pre učenie. AI tak prestáva byť len „pomocníkom“ učiteľa – stáva sa integrálnou súčasťou celého učebného procesu.

Jedným z najvhodnejších prostredí na aplikovanie umelej inteligencie vo vyučovaní je projektové vyučovanie v rámci eTwinningu. Táto európska platforma prepája školy z rôznych krajín a umožňuje učiteľom i žiakom spolupracovať na spoločných projektoch – tematicky, jazykovo i kultúrne rôznorodých. Výsledkom nie je len získavanie vedomostí, ale aj rozvoj jazykových zručností, digitálnej gramotnosti, tímovej spolupráce a interkultúrneho porozumenia.

V čoraz väčšej miere sa dnes spája svet eTwinningu s možnosťami, ktoré ponúka umelá inteligencia. Spojenie AI a projektového vyučovania prináša množstvo výhod. Na strane žiakov ide predovšetkým o personalizáciu – vďaka AI nástrojom sa úlohy dajú prispôsobiť individuálnemu tempu a štýlu učenia. V niektorých projektoch dokonca AI navrhovala rozdelenie žiakov do tímov podľa ich silných stránok. Žiaci sa zároveň môžu vďaka AI venovať výskumným aktivitám, učiť sa základy strojového učenia či trénovať vlastné jednoduché modely.

V rámci slovensko-česko-taliansko-španielskeho projektu English Together sa umelá inteligencia využívala cielene a prakticky – nie ako atrakcia, ale ako nástroj, ktorý mal jasný účel. Žiaci si pomocou AI generovali svoje vlastné avatary pre zoznamovacie aktivity, ale to bol len začiatok. AI nástroje sme využili aj na analýzu obsahu žiackych výstupov – napríklad pri spracovaní zoznamovacích kartičiek alebo pri vyhodnotení spätnej väzby zo spoločných aktivít. Na základe týchto analýz vznikla pojmová mapa, ktorá vizuálne znázorňovala kľúčové myšlienky a emócie, ktoré sa v žiackych odpovediach opakovali. Výsledkom bol aj generovaný podcast, v ktorom AI hlas sumarizoval projektové zážitky a myšlienky žiakov z rôznych krajín – v angličtine, s dôrazom na autentickosť a jazykový progres. Odkaz na AI generovaný podcast s analýzou spätnej väzby žiakov je k dispozícii aj na Spotify kanáli (odkaz na kanál). Príkladom ďalšieho zaujímavého využitia AI je aj projekt „Me the A.I. 2.0“ (odkaz na projektový článok), kde deti vytvárali hru v prostredí Scratch, ktorá rozlišovala medzi bezpečnými a škodlivými obrázkami. V inom projekte – „Across the Skies“ (odkaz na TwinSpace) – zase AI pomáhala navrhovať riešenia na ochranu migrujúcich vtákov. Všetky tieto iniciatívy ukazujú, že AI v eTwinning projektoch nie je len doplnkom – je aktívnym partnerom vo vzdelávacom procese.

Z pohľadu učiteľa predstavuje AI výraznú úsporu času. Umožňuje rýchlo generovať výučbové materiály, plánovať aktivity a poskytovať spätnú väzbu. Vďaka prekladovým nástrojom, chatbotom a tvorbe interaktívnych prezentácií môžu učitelia jednoduchšie organizovať medzinárodnú spoluprácu. Dôležitým prínosom je aj možnosť zdieľania overených postupov – čoraz viac projektov sa venuje práve využívaniu AI v školskom prostredí, ako napríklad iniciatíva Digital Skills for Pupils and Teachers, ktorá ponúka šablóny a webináre zamerané na AI vo výučbe. Zaujímavé sú aj ďalšie príklady využitia umelej inteligencie v rámci eTwinningu, kde žiaci skúmajú ciele trvalo udržateľného rozvoja prostredníctvom AI nástrojov, učia sa prepájať ekologické témy s digitálnymi zručnosťami, pracujú na tvorbe chatbotov, komiksov s AI a autorsky prispievajú do zbierky príbehov k online bezpečnosti.

Budúcnosť využívania umelej inteligencie v škole smeruje k čoraz sofistikovanejším riešeniam. Očakáva sa rozmach adaptívneho učenia s virtuálnymi mentormi, automatizované hodnotenie tvorivých výstupov či prepojenie AI s emocionálnym učením. V projektovom vyučovaní sa čoraz viac budú využívať multidisciplinárne prístupy – spájajúce technológiu, spoločenské témy, etiku a environmentálne otázky.

AI mení spôsob, akým sa učíme a učíme druhých. V kontexte eTwinningu ponúka jedinečnú príležitosť prepojiť technológie, jazyk, kultúru a kreativitu. Učiteľom pomáha efektívnejšie plánovať a reflektovať, žiakom umožňuje objavovať, vytvárať a spolupracovať. A čo je najdôležitejšie – robí z projektového vyučovania ešte živší, zmysluplnejší a inšpiratívnejší zážitok.

Jún 2025

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
-
-
-
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
-
-
-
-
-
Akademia
Napíšte nám [email protected]