Bratislava 12. júna (TASR) - Existuje mnoho spôsobov, ako motivovať žiakov k učeniu aj bez tradičných známok. Ukazujú to moderné pedagogické prístupy. Pre TASR to uviedli z Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR v reakcii na prezidentku Združenia základných škôl Slovenska (ZZŠS) Evu Horníkovú, ktorá poukázala na potrebu zmeny tradičného známkovania v slovenských školách.
„Zmeny vo vzdelávaní, ktoré prináša kurikulárna reforma, otvárajú školám možnosti, aby žiakom predstavili predmet vyučovacej hodiny čo najbližšie ich osobnej skúsenosti. Moderné prístupy k vzdelávaniu sa tiež zameriavajú na poskytovanie zmysluplnej, pozitívnej a podpornej spätnej väzby, ktorá môže byť rovnako, ak nie viac, motivujúca. Ak sa tieto metódy zavedú do praxe správne, žiaci môžu nájsť hlbšiu vnútornú motiváciu učiť sa a ďalej na sebe pracovať,“ doplnilo MŠVVaM.
Pripomenulo, že školy majú už niekoľko rokov možnosť hodnotiť slovne, známkou alebo kombinovane. Medzi výhody slovného hodnotenia podľa neho patrí zníženie tlaku a stresu, ktorý môže byť spojený so známkami, či zníženie frustrácie z neúspechu. Okrem toho slovné hodnotenie podľa ministerstva lepšie zohľadňuje individuálny pokrok každého žiaka, pomáha deťom pocítiť, kde sa zlepšili, a prirodzene ich motivuje napredovať.
Ako skonštatovalo, hodnotenie žiakov by malo byť čoraz viac založené na hodnotiacej spätnej väzbe. „Ministerstvo školstva cestu k takejto zmene hodnotenia ešte viac otvorilo, keď začalo pripravovať nový štátny vzdelávací program v rámci kurikulárnej reformy z Plánu obnovy a odolnosti SR,“ poznamenalo.
Skúsenosti zo škôl, ktoré ho postupne zavádzajú, podľa neho ukazujú, že viacero škôl buď úplne prechádza na slovné hodnotenie, alebo volí kombináciu známok a slovného hodnotenia. V tomto podľa neho dostávajú pomoc a podporu z Národného inštitútu vzdelávania a mládeže a z regionálnych centier podpory učiteľov. K dispozícii majú aj metodické materiály.
Prezidentka ZZŠS v súvislosti s blížiacim sa koncoročným vysvedčením upozornila, že známky znásobujú tlak na výkon detí. Spomenula, že nie všetky deti sa na vysvedčenie tešia a niektoré prežívajú úzkosť, plač, bolesti brucha či strach z reakcie rodičov. S kurikulárnou reformou podľa nej prichádza možnosť pre školy, aby sa odvážili hodnotiť žiakov bez známok.