Oficiálny portrét prezidenta SR je možné objednať TU
Autor textu: TASR
04.05.2025

J. Kružliaková: Emočná nezrelosť môže naznačovať, že dieťa nie je školsky zrelé

Prvé znaky nezrelosti si podľa nej najčastejšie možno všimnúť v škôlke.

Foto: TASR

Bratislava 4. mája (TASR) - Emočná nezrelosť môže naznačovať, že dieťa ešte nie je školsky zrelé. Ide o neschopnosť dieťaťa spracovávať vnemy v plnom rozsahu či ovládať svoje emócie. To však neznamená, že dieťa nie je schopné sa to naučiť. Uviedla to špeciálna pedagogička Jana Kružliaková z Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie.
        
„Školskú zrelosť môžeme vnímať ako zrelosť centrálneho nervového systému, teda či dieťa dostatočne dlho dokáže byť v pozornosti, či dobre fungujú všetky jeho zmysly a či dokáže mozog tie vnemy spracovávať. Veľmi s tým súvisí aj to, či je fyzická postava toho dieťaťa dostatočne silná, vyvinutá a zároveň či je schopné emočne, stabilne pracovať a vnímať skutočnosti,“ priblížila odborníčka.
        
Prvé znaky nezrelosti si podľa nej najčastejšie možno všimnúť v škôlke. „To, že by sme mohli hodnotiť niektoré dieťa ako nezrelé, najčastejšie vidíme v škôlke ako dieťa, ktoré nevydrží dlho pri činnostiach, ktoré nechce alebo nie je schopné upriamiť pozornosť niektorým smerom na dlhší čas, nie je schopné pracovať v rušnejšom prostredí, nie je schopné byť dlhšie oddelené od mamy bez väčšej emotívnej reakcie,“ vysvetlila.
        
Rodič podľa Kružliakovej môže podporiť rozvoj školskej zrelosti u dieťaťa tým, že mu dá pokoj. Ak sa u dieťaťa prejavujú výraznejšie problémy, odporučila poradiť sa s odborníkom. Možno tak podľa nej predísť budúcim špecifickým poruchám učenia dieťaťa. Dodala, že dieťa možno pripravovať aj prostredníctvom hier, cez ktoré si môže rozvíjať rôzne schopnosti.

Máj 2025

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
-
Akademia
Napíšte nám [email protected]