Nitra 21. februára (TASR) - Divadlo Andreja Bagara (DAB) v Nitre pripravuje novú inscenáciu Nič. Podľa tvorcov ide o hru, ktorá sa zaoberá problémami mladých ľudí, no mali by ju určite vidieť aj ich rodičia a pedagógovia.
DAB uvedie premiéru inscenácie Nič v réžii poslucháčky Divadelnej fakulty Vysokej školy múzických umení v Bratislave Marianny Stančokovej a pod pedagogickým vedením Romana Poláka 7. marca vo svojom štúdiu. Hra rozpráva o žiakoch základnej školy a ich spolužiakovi Pierrovi Anthonovi, ktorý vyhlási, že nič na svete nemá zmysel. Týmto tvrdením berie svojim rovesníkom budúcnosť a túžbu po živote. U všetkých preto vzbudí veľkú snahu, dokázať mu opak.
Podľa tvorcov inscenácie ide o mimoriadne aktuálnu hru určenú nielen dospievajúcim divákom. "Hovorí o tom, aká tenká je hranica medzi dobrým úmyslom a demagógiou, i o tom, prečo meníme vlastnú bolesť na krutosť voči druhým. Hovorí však aj o snahe porozumieť dnešnému svetu. Preto sme sa rozhodli, že jej súčasťou budú aj dramaturgické úvody a pri školských predstaveniach i spoločné interaktívne diskusie a aktivity so sociálnym pedagógom," uviedla dramaturgička Slavka Civáňová.
Ako doplnila, hra napísaná podľa rovnomenného románu Janne Teller otvára bránu do života a mysle mladých ľudí a plne korešponduje s tým, čo v dnešnom svete prežívajú. Rovnaký názor má aj sociálny pedagóg Jakub Pikna, ktorý spolupracuje pri príprave inscenácie ako poradca tvorivého tímu. "Samotná adaptácia, jej príbeh i témy, ktorými sa zaoberá, potvrdzujú moje skúsenosti z praxe. Tie ukazujú, že hra Nič mimoriadne presne zobrazuje ťažkosti súčasných mladých ľudí i to, ako sa s nimi snažia vyrovnať. Či už je to strata zmyslu života, strata motivácie, vzájomné ovplyvňovanie sa mladých v skupinách, kde neraz môže dochádzať k manipulácii až šikane i samotný vzťah k rodičom a dospelým," skonštatoval Pikna.
Tvorivý tím sa preto pri príprave inscenácie Nič rozhodol hľadať nové komunikačné nástroje, ktorými mladým aj dospelým divákom priblíži tému inscenácie. Pre dospelých a pedagógov pripravil dramaturgický úvod, ktorý bude zverejnený ako podcast na platforme Spotify. Pre školy a pedagógov pripravuje tiež metodické listy, ktoré prinesú návod, ako s témou pracovať na hodinách, vrátane konkrétnych cvičení a aktivít.
Tvorcovia okrem toho pripravujú živé dramaturgické úvody, ktoré sa budú konať pred každým dopoludňajším predstavením pre školy. "Po predstaveniach pre mladých ľudí a školy budú zasa nasledovať diskusie s tvorcami i sociálnym pedagógom. Chceme, aby prebiehali interaktívnou formou. Nebude to formát klasických otázok, ale aktivity, ktoré rozprúdia dialóg s mladými ľuďmi," doplnila Civáňová.