Oficiálny portrét prezidenta SR je možné objednať TU
Autor textu: TASR
14.02.2025

Ministerstvo školstva reaguje na kritiku neodbornej výučby na školách

Okrem informatiky sú podľa výsledkov neodborne vyučované aj technika, fyzika či chémia.

Ilustračná snímka. Foto: TASR

Bratislava 14. februára (TASR) - Tvrdenie Štátnej školskej inšpekcie (ŠŠI) o neodbornosti vyučovania informatiky aj ďalších predmetov nemusí úplne odrážať celkovú situáciu. Pre TASR to uviedli z odboru komunikácie a marketingu Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR. V reakcii na ohrozenie výuky kybernetickej bezpečnosti podotkli, že manažment rizík vyplývajúcich z digitalizácie spoločnosti a kybernetickej bezpečnosti nestojí len na učiteľoch informatiky.

"Analytici Inštitútu vzdelávacej politiky ministerstva upozorňujú, že odhady vychádzajú zo vzorky údajov z 83 škôl. Preto nie je úplne korektné extrapolovať tieto zistenia na všetky školy a tvrdenie, že viac ako 50 percent hodín týchto predmetov je vyučovaných nekvalifikovane, nemusí úplne odrážať celkovú situáciu," reagovalo ministerstvo.

V súvislosti s výukou kybernetickej bezpečnosti podotklo, že v školách pomáhajú aj školskí digitálni koordinátori. Náplňou ich práce je podľa rezortu okrem iného aj pravidelná informovanosť o možnostiach využívania digitálnych technológií vo výchove a vzdelávaní a možnostiach zabezpečenia kybernetickej bezpečnosti. "Vďaka takejto podpore sa zvyšuje informovanosť celého personálu školy a ťažisko zodpovednosti nezostáva len na učiteľoch informatiky," skonštatoval.

Ministerstvo školstva si podľa svojich slov uvedomuje problematiku nedostatku učiteľov niektorých predmetov. Poznamenalo, že atraktivite povolania a nedostatku zamestnancov v rezorte školstva sa ministerstvo venuje už niekoľko rokov. Existuje podľa neho viacero možností, ako čeliť tejto výzve.

"Ministerstvo opakovane podporuje rozširovanie kvalifikácie pedagogických zamestnancov, ako aj štúdium doplnkového pedagogického štúdia pre absolventov nepedagogických odborov," dodalo. Jedným z riešení je podľa neho aj podpora študentov, ktorí sa rozhodnú študovať nedostatkové aprobácie. V aktuálnom akademickom roku sa podľa MŠVVaM vyplácajú štipendiá talentovaným študentom, ktorí sa zapíšu na študijný program pripravujúci na nedostatkové povolanie v rámci štipendijnej schémy Študuj doma, Slovensko ťa odmení.

Ako avizovalo, v priebehu tohto roka spustí novú štipendijnú schému. "O štipendium sa budú môcť uchádzať študenti, ktorí začnú denné štúdium na vysokej škole od septembra 2025, pričom poskytovanie štipendií je zabezpečené do konca roka 2029. V novej kategórii tohto štipendia, zameranej na nedostatkové profesie, sú zaradené aj učiteľské programy," dodalo ministerstvo.

ŠŠI na základe komplexnej inšpekcie v minulom školskom roku v 83 základných školách upozornila na neodbornosť vyučovania informatiky, čo má podľa nej za následok ohrozenie výuky kybernetickej bezpečnosti. Okrem informatiky sú podľa výsledkov neodborne vyučované aj technika, fyzika či chémia. V polovici sledovaných škôl boli podľa inšpekcie spomínané predmety vyučované v plnej miere neodborne.

Február 2025

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
-
-
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
-
-
Napíšte nám [email protected]