Bratislava 11. februára (TASR) - Štátna školská inšpekcia (ŠŠI) upozornila na neodbornosť vyučovania informatiky, čo má za následok ohrozenie výuky kybernetickej bezpečnosti. Okrem informatiky sú neodborne vyučované aj technika, fyzika či chémia. Z komplexnej inšpekcie v minulom školskom roku v 83 základných školách vyplýva, že v polovici sledovaných škôl boli spomínané predmety vyučované v plnej miere neodborne. TASR o tom informovala hovorkyňa inšpekcie Katarína Matejková.
"Žijeme v dobe, kedy si žiaci a mladí ľudia tvoria názory a pohľad na svet zo sociálnych sietí a internetového priestoru. Škola má byť miestom, kde sa naučia aj chrániť pred hoaxmi a manipuláciou a zároveň získajú zručnosti ako chrániť svoje súkromie vo virtuálnom svete," uviedla hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská. Namiesto toho ich podľa nej na informatike čaká učiteľ, ktorý si dopĺňa svoj úväzok a didaktiku výuky počítačovej bezpečnosti neovláda.
Hovorkyňa podotkla, že informatika učí žiakov rozmýšľať o algoritmoch, logicky uvažovať, argumentovať, komunikovať rozhodnutia, spolupracovať prostredníctvom digitálnych technológií, riešiť informatické problémy, pracovať s informáciami, rozumieť rizikám na internete a dokázať sa im brániť. "Dlhodobo upozorňujeme na problém s argumentačnými schopnosťami žiakov, so slabým logickým uvažovaním a komunikáciou svojich rozhodnutí. Na toto slúži informatika ako predmet," doplnila hlavná školská inšpektorka.
Predmety technika, fyzika a chémia vedú podľa Matejkovej žiakov k získaniu základných užívateľských manuálnych zručností v rôznych oblastiach ľudskej činnosti a prispievajú k poznaniu trhu práce, k vytváraniu životnej i profesijnej orientácie a ich uplatneniu v reálnom živote. "Na týchto predmetoch vzniká vzťah k technickému vzdelávaniu, či pozitívny alebo negatívny, závisí práve od odbornosti učiteľa. Dlhodobý nezáujem o technické vzdelávanie na stredných a vysokých školách tak bude pravdepodobne pretrvávať," upozornila Štofková Dianovská.
Z komplexnej inšpekcie taktiež vyplýva, že v nižšom strednom vzdelávaní sa vo veľkej miere neodborne vyučovala aj občianska náuka, a v menšej miere geografia a cudzí jazyk. V kontrolovaných subjektoch podľa hovorkyne nepôsobil dostatočný počet pedagogických zamestnancov s potrebnou aprobáciou. Vyučovaním predmetov bol podľa nej zväčša dopĺňaný základný úväzok ostatných učiteľov. Zvýšený počet neodborne alebo čiastočne neodborne vyučovaných predmetov podľa Matejkovej ovplyvnil kvalitu edukačného procesu najmä v nižšom strednom vzdelávaní.