Oficiálny portrét prezidenta SR je možné objednať TU
Autor textu: TASR
05.02.2025

Rezort školstva: Tvrdenia o smernici k prevencii sú nepravdivé a zavádzajúce

Rezort školstva nesúhlasí napríklad s tvrdením, že vytváranie ďalšej byrokratickej záťaže nie je tým správnym prístupom.

Na snímke minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Tomáš Drucker. Foto: TASR - Jakub Kotian

Bratislava 5. februára (TASR) - Tvrdenia Slovenskej únie špeciálnych a inkluzívnych pedagógov (SÚŠIP) súvisiace s novou smernicou k prevencii a riešeniu šikanovania sú nepravdivé a zavádzajúce. Upozorňuje na to Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVM) SR. TASR o tom informoval odbor komunikácie a marketingu MŠVVM SR.
        
Rezort školstva nesúhlasí napríklad s tvrdením, že vytváranie ďalšej byrokratickej záťaže nie je tým správnym prístupom. Pripomína, že nová smernica nahrádza pôvodnú normu z roku 2018. Existencia smernice, ktorá rieši šikanovanie, teda nie je v slovenskom systéme vzdelávania novinkou ani nepriniesla "ďalšiu záťaž" v porovnaní s tou predchádzajúcou. Nová smernica podľa ministerstva reaguje lepšie na podnety z praxe. "Označovať to za byrokraciu je absurdné aj nezodpovedné," konštatuje ministerstvo.
        
Odmieta tiež, že by jednotlivé opatrenia nemal mať kto vykonávať. Poukazuje na to, že smernica presne definuje existujúce úlohy riaditeľa či ďalších zamestnancov školy v prípade prevencie a riešenia šikanovania vrátane informovania rodičov. Na mnohých školách zároveň fungujú aj podporné tímy. Ministerstvo síce uznáva, že na niektorých školách môžu pociťovať nedostatok personálnych kapacít, pripomína však, že aj preto každoročne zvyšuje financovanie a celkové pracovné úväzky pre školské podporné tímy.
        
Rovnako nesúhlasí, že nie sú účinné opatrenia, ak rodičia nechcú alebo nevedia spolupracovať, pričom únia vidí riešenie v zriadení inštitútu, ktorý by dokázal naordinovať podporu a opatrenia pre dieťa, ak rodič nespolupracuje. Ministerstvo poukazuje na to, že preventívna odborná činnosť a krízová intervencia je realizovaná aj bez súhlasu zákonného zástupcu. Zavedenie akéhosi zákonného príkazu, ktorý by rodičom nariaďoval súhlasiť so všetkými intervenciami navrhnutými školou alebo psychológom, prináša podľa neho viacero problémov. V konečnom dôsledku môžu mať negatívny vplyv na spoluprácu aj duševné zdravie a stav dieťaťa.
        
Pozornosť tiež upriamuje na novelu zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve. Z nej vyplýva, že dôvodom pre odvolanie je nečinnosť riaditeľa školy a ignorovanie problémov preukázané zisteniami inšpekcie, nie však ťažkosti pri hľadaní účinného riešenia pre nespoluprácu rodičov, ako tvrdí únia.
        
Smernica ministerstva školstva k prevencii a riešeniu šikanovania detí a žiakov v školách a v školských zariadeniach vstúpila do platnosti 1. februára. Rezort zároveň pracuje na podporných materiáloch pre školy v téme zapájania a budovania prospešnej spolupráce s rodičmi, ktoré plánuje vydať v priebehu roka 2025.

Marec 2025

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
-
-
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
-
-
-
-
-
-
Akademia
Napíšte nám [email protected]