Bratislava 17. januára (TASR) - Vzdelávanie by sa malo ďaleko viac zamerať na emocionálne a sociálne zručnosti žiakov. Proces dozrievania u mladých je totiž v súčasnej dobe ambivalentný a problémový z existenciálneho hľadiska. Spoločnosť je pritom charakteristická premenlivosťou, neistotou, nárastom agresívnych prejavov aj virtuálnou podobou vzťahov. Pre TASR to skonštatovala sociologička z Univerzity Komenského v Bratislave Gabriela Lubelcová v reakcii na štvrtkový (16. 1.) útok na gymnáziu v Spišskej Starej Vsi.
Upozornila na to, že v školách narastajú prípady agresívneho správania či šikanovania medzi mladými, čo má podľa nej spoločenské pozadie. Je preto potrebné venovať sa problémom mladých ľudí a investovať viac do školských psychológov a podporných odborníkov pre učiteľov. "Často sa totiž o tejto generácii hovorí, že je veľmi krehká a ťažko zvláda záťažové situácie, čiže je potrebné učiť ich v každodennosti ako svoju emocionalitu, ale aj vzťah s ostatnými rozvíjať," doplnila s tým, že pomôcť môžu najmä školy.
Mladí ľudia sa podľa sociologičky nachádzajú v ťažkej životnej etape spojenej s osobnostným dozrievaním a sebahľadaním. Podotkla, že spoločnosť je na jednej strane veľmi vyspelá, čo pre proces socializácie detí a mladých znamená, že nie sú zaťažené výraznejšími požiadavkami, ktoré by pre nich pestovali silnejšie vôľové vlastnosti. Druhá vec je podľa nej hodnotové a mentálne nastavenie súčasnej spoločnosti. Usúdila, že slovenskí aj medzinárodní politici často "nahrávajú" spôsobu správať sa agresívne.
Poukázala aj na virtuálny priestor a množstvo informácií či rôzne spoločenské rámce, ktoré v ňom na deti a mladých číhajú. Navyše, je pre spomínanú vekovú etapu podľa nej charakteristický silný vplyv vrstovníckej skupiny. Virtuálna podoba týchto vzťahov pritom podľa Lubelcovej veľmi neponúka opory pre ukotvenie.
Sociologička nárast depresií a psychických problémov u mladých označila za časovanú bombu a považuje za nutnosť venovať tomu v slovenskom školstve viac pozornosti.