Bratislava 18. decembra (TASR) - Druhý akčný plán k Stratégii inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní do roku 2030 na roky 2025 - 2027 obsahuje strategické ciele, ktoré majú zlepšiť aktuálny stav v oblasti rozvoja inkluzívnej výchovy a vzdelávania. Je rozdelený na šesť oblastí a nadväzuje na prvý akčný plán na roky 2022 - 2024. Vyplýva to z materiálu z dielne Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVM) SR, ktorý v stredu schválila vláda.
"Každá oblasť obsahuje strategické ciele, na ktoré nadväzujú spôsoby plnenia, a na tie potom konkrétne opatrenia realizované v uvedenom časovom období. Každé opatrenie v rámci monitorovania realizácie obsahuje výstupové indikátory, možné finančné zdroje a inštitúcie zapojené do jeho realizácie," priblížil rezort.
Oblasti druhého akčného plánu zahŕňajú inkluzívne vzdelávanie a podporné opatrenia, poradenský systém v školstve, desegregáciu vo výchove a vzdelávaní, debarierizáciu školského prostredia, prípravu a vzdelávanie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov či destigmatizáciu. Pripravovala ich pracovná skupina zložená zo zástupcov štátnej a verejnej správy, neziskového, mimovládneho a súkromného sektora. Vyhodnotený má byť ku koncu roka 2027.
V roku 2021 bola vládou schválená Stratégia inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní do roku 2030, pričom stanovila aj jej následné rozpracovanie vo forme akčných plánov v troch cykloch.
"Stratégia vymedzuje smerovanie verejných politík k dosiahnutiu zmeny v oblasti vzdelávania detí, žiakov a študentov k inkluzívnemu vzdelávaniu. Zároveň predstavuje základnú filozofiu inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní, ktorej cieľom je proinkluzívny vzdelávací systém, poskytujúci vzdelávanie všetkým deťom, žiakom, študentom bez rozdielu, rešpektujúc jedinečnosť každého jednotlivca a umožňujúci naplniť mu svoj potenciál na najvyššiu možnú mieru," dodalo MŠVVM.