Bratislava 10. decembra (TASR) - Znižovanie rozdielov z vplyvu prostredia medzi žiakmi je pre Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR jednou z najvyšších priorít. Rezort školstva to vyhlásil v reakcii na ľudskoprávnu bilanciu roka 2024 od Amnesty International (AI). TASR o tom informoval odbor komunikácie a marketingu MŠVVaM.
"Tému segregácie a inklúzie rieši MŠVVaM SR systematickým spôsobom. Svedčia o tom aj kroky, ku ktorým ministerstvo za posledné obdobie pristúpilo," uviedol rezort. Medzi ne podľa neho patrí napríklad Metodická príručka desegregácie vo výchove a vzdelávaní či Koncept monitorovania rizika segregácie.
Ministerstvo zároveň pripomenulo, že v apríli bol schválený zámer národného projektu Príležitosť pre všetkých, ktorého cieľom je overenie riešení segregácie.
Ako rezort dodal, aktuálne zavádza štandardy zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní. Tie podľa neho podporia rovnosť šancí a spravodlivé podmienky pre všetkých. "Od 1. decembra 2024 majú školy a školské zariadenia tri mesiace na ich začlenenie do svojich školských poriadkov. Štandardy pomôžu vytvárať inkluzívne prostredie, v ktorom má každý žiak rovnaký prístup ku kvalitnému vzdelaniu. Školám poskytujú účinné nástroje na odhaľovanie, prevenciu a riešenie prípadov segregácie," uviedlo ministerstvo.
AI v utorok prezentovalo ľudskoprávnu bilanciu za rok 2024 na Slovensku. Krajine vytkla policajné násilie či nedostatky v právach LGBT+ ľudí. Okrem toho upozornila na pretrvávajúcu systémovú segregáciu rómskych detí či zvýšenie kontroly nad verejnoprávnymi médiami. Organizácia taktiež kritizovala utajovanie informácií týkajúcich sa vývozu zbraní zo Slovenska do Izraela.