Nové Zámky 15.12.2024 (Skolske.sk)
Pri príležitosti 76. výročia prijatia Všeobecnej deklarácie ľudských práv v Ríme, kde bola podpísaná Zmluva o založení Európskeho spoločenstva, sme spolu s účastníkmi z 15 krajín uvažovali o tom, ako posilniť aktívne občianstvo na všetkých úrovniach vzdelávania.
Erasmus+ je program Európskej únie na podporu vzdelávania, odbornej prípravy, mládeže a športu v Európe. Okrem projektov, pomocou ktorých sa podporujú mobility na školách a univerzitách národná agentúra ponúka aj školiace a kooperačné aktivity, tzv. TCA (z angl. Training and Cooperation Activities). Tieto aktivity sú nástrojom národných agentúr na podporu plnenia cieľov a priorít programu Erasmus+. Cieľom je priniesť pridanú hodnotu a vyššiu kvalitu pri celkovej implementácii programu, a tak prispieť k zvýšeniu dopadu programu na systémovej úrovni. TCA aktivity môžu byť kontaktné semináre, tematické semináre alebo študijné návštevy.
Na takomto tematickom seminári som sa zúčastnila s troma kolegami zo Slovenska v strede decembra v talianskom Ríme s názvom PEACE. What’s next? (MIER. A čo ďalej?) pričom PEACE predstavuje akronym pre projektový názov Participácia Erasmus absolventov pre občiansku angažovanosť.
Na seminári sme sa dozvedeli, že základnou myšlienkou projektu je posilniť pocit spolupatričnosti k Európskej únii, zvýšiť povedomie o aktívnej úlohe občianstva, podporiť synergie medzi sieťami absolventov, ambasádorov a vzorov programu Erasmus+ vo všetkých sektoroch programu (vysokoškolské vzdelávanie, školské vzdelávanie, vzdelávanie dospelých, odborná príprava) s cieľom vybudovať organizovanú a rozsiahlu sieť, ktorá bude schopná zapojiť všetky zainteresované strany a podporovať inkluzívny prístup, šíriť a zlepšovať poznatky o možnostiach, ktoré ponúka program Erasmus+, a podporovať účasť nových príjemcov.
O prvých dvoch rokoch projektových aktivít referoval prof. Paul Blokker, ktorý okrem zhrnutia doteraz realizovaných výstupov neustále upozorňoval na dôležitosť európskeho občianskeho vzdelávania. Kris Grimonprez predstavila edukačný materiál Case4EU o legislatívnom fungovaní európskeho súdnictva. Jedná sa o vzdelávací modul o európskych hodnotách pomocou konkrétnych súdnych prípadov európskeho súdneho dvora. Je vhodný najmä pre stredné školy, v zjednodušenej forme aj pre vyššie ročníky druhého stupňa základných škôl. Pomocou jednotlivých súdnych prípadov žiaci:
- pochopia fungovanie Európskej únie a európskeho občianstva prostredníctvom príbehov bežných ľudí
- majú možnosť pomocou inovatívneho vyučovania s prípadovými štúdiami EÚ dozvedieť skutočné príbehy občanov EÚ na základe judikatúry Súdneho dvora EÚ
- sa budú učiť o právach a povinnostiach EÚ
- preniknú do DNA EÚ
- si budú rozvíjať kritické myslenie.
Počas workshopov sme sa venovali aj otázke prečo je dôležité podporovať občiansku kompetenciu vo vyučovaní a akými spôsobmi ju rozvíjať. Okrem iného je to jednou z ôsmich kľúčových kompetencií pre celoživotné vzdelávanie, ktoré stanovila Rada Európskej únie v roku 2018. Je to schopnosť konať ako zodpovedný občan a plne sa zúčastňovať na občianskom a spoločenskom živote na základe pochopenia sociálnych, ekonomických, právnych a politických koncepcií a štruktúr, ako aj globálneho vývoja a udržateľnosti. Ako vidíme, v dnešnom polarizovanom svete a spoločnosti (nielen na Slovensku) táto kompetencia naberá na dôležitosti a predstavuje nezmeniteľné miesto vo vzdelávaní.
Moja účasť na tematickom seminári bola obrovskou inšpiráciou pre implementáciu európskeho občianskeho vzdelávania do školského vzdelávacieho programu Gymnázia Petra Pázmáňa s vjm v Nových Zámkoch.