Oficiálny portrét prezidenta SR je možné objednať TU
Autor textu: PaedDr. Blanka Bučková 
04.12.2024

Týždeň globálneho vzdelávania

Na Strednej zdravotníckej škole bol Týždeň globálneho vzdelávania s neziskovou organizáciou SEEDS.

Foto: PaedDr. Blanka Bučková 

Bratislava 4. decembra (Skolske.sk) - Podľa národnej stratégie pre globálne vzdelávanie je globálne vzdelávanie také, ktoré zdôrazňuje globálny kontext v učení (sa). Prostredníctvom neho dochádza k zvyšovaniu povedomia o globálnych témach, ktoré sa týkajú každého jednotlivca, k rozvoju jeho kritického myslenia v týchto témach a k hlbšiemu porozumeniu oblastí a tém, ktoré sa týkajú celého sveta.

pic
Foto: archív SEEDS

Témy globálneho vzdelávania poskytujú priestor na zmenu postojov jednotlivca a posilňujú uvedomenie si vlastnej úlohy vo svete. Globálne vzdelávanie motivuje ľudí k zodpovednosti a vychováva smerom k osvojeniu si hodnôt aktívneho globálneho občana. Kladie dôraz na vzde­lávacie postupy zameriavajúce sa nielen na nadobúdanie vedomostí a zručností, ale aj na zmenu hodnôt a postojov.   

pic
Foto: PaedDr. Blanka Bučková 

Aby boli ciele globálneho vzdelávania naplnené, je potrebné zameniť metódy frontálnej výučby za konštruktivistické pedagogické postupy s cieľom podporiť u žiakov aj rozvoj ich postojov a hodnôt. A práve takéto metódy používajú na svojich interaktívnych prednáškach lektori z neziskovej organizácie SEEDS, ktorí opäť navštívili našu Strednú zdravotnícku školu na Moyzesovej ulici 17 v Košiciach v rámci Týždňa globálneho vzdelávania.

pic
Foto: PaedDr. Blanka Bučková 

​​​​​​​Vybrať z bohatej palety prednášok, ktoré ponúkajú základným a stredným školám po celom Slovensku, nebolo veľmi jednoduché. Interaktívna prednáška Sloboda a demokracia spojená so simulovanými voľbami do Európskeho parlamentu pod vedením skúsených lektorov Evy Planovskej a Stanislava Malegu bola pre žiakov III. ročníka študijného odboru zdravotnícky laborant veľkým zážitkom. 

pic
Foto: PaedDr. Blanka Bučková 

Implementácia zážitkovej metódy, ako jednej z metód, ktorú využívajú lektori SEEDS, n.o. pri svojich prezentáciách, robí tieto prezentácie pre žiakov príťažlivými, vťahuje ich priamo do nastolenej témy. Žiaci sa stávajú aktérmi diania, a to vo veľkej miere zvyšuje ich motiváciu k ďalšiemu učeniu sa. Téma Sloboda a demokracia bola vysoko aktuálna aj v kontexte 17. novembra, počas ktorého študenti strednej zdravotníckej školy navštívili filmové predstavenie Vlny, ktoré sa venuje udalostiam Augusta 1968.

Aj počas edukačnej prednášky si žiaci uvedomovali, aká krehká môže byť sloboda a demokracia a aké dôležité je nebáť sa prevziať na seba zodpovednosť. Demokracia je aj o slobodnom vyjadrovaní́ sa a zaujímaní́ postojov k vážnym témam s kritickým pohľadom na ne, ktorému sa treba neustále učiť̌. V spätnej väzbe, ktorú lektori SEEDS získavajú od študentov po ukončení prezentácie, 79 % našich žiakov uviedlo, že prezentácia so SEEDS zmenila ich postoj k voľbám.  

Žiaci I. ročníka študijného odboru farmaceutický laborant dostali príležitosť zažiť interaktívnu prednášku s lektorom Petrom Reom s názvom Ľudia knihy - spolunažívanie kresťanov, moslimov a židov na Blízkom východe. Dozvedeli sa čo jedia, ako sa modlia, ako sa k sebe navzájom naozaj správajú. Poznanie a vedomosť sú základom schopnosti porozumieť iným kultúram a náboženstvám. Lektori SEEDS prichádzajú na školu s veľkými taškami rekvizít, ktoré súvisia s danou témou. Nebolo to inak ani v tomto prípade. Žiaci mohli ochutnať maces, prelistovať si Bibliu či Korán. Zapojenie všetkých zmyslov žiaka je ďalším benefitom interaktívnych prednášok SEEDS. Voľba tretej prednášky padla na interaktívnu prednášku Slovensko ako ho nepoznáme pre žiakov II. ročníka študijného odboru farmaceutický laborant. Hneď v úvode lektor Peter Rea zaujal žiakov otázkami, čo vidia postupne na jednotlivých fotografiách. Fotografie zachytávali prírodné krásy, historické pamiatky, ale aj osobnosti Slovenska.   

Na poslednej fotografii z úvodnej série spoznali žiaci „potulkára“ Milana Kolcuna, ktorý už neodmysliteľne patrí k mestu Košice. V ďalšej časti predstavil Peter Rea žiakom Slovensko z rôznych stránok - Slovensko staré či mladé, bohaté či chudobné, veľké či malé a pod. Folklór a tradície. Ľudia. Naša krajina a MY. Aké́ je Slovensko a aké́ by mohlo byť? To boli len niektoré z tém, ktoré odzneli počas tejto prednášky.  

pic
Foto: PaedDr. Blanka Bučková 

​​​​​​​„Páčilo sa mi, ako ste nám priblížili Slovensko a celkom mi to zmenilo pohľad na našu krajinu.“ Spätná väzba ukázala, že to bola opäť dobrá voľba. Téma bola pre žiakov veľmi príťažlivá. „V prednáške sa mi páčilo to, že tam boli zahrnuté ako pozitívne, tak aj negatívne stránky Slovenska. Dokáže to zmeniť pohľad mladého človeka na Slovensko a taktiež ho aj povzbudiť spoznávať ho.“

„Dúfam, že táto prednáška pomôže viacerým mladým ľuďom uvedomiť si, akú hodnotu Slovensko môže mať, ak tu zostaneme a budeme sa pokúšať veci zmeniť.“  

Počas všetkých prednášok sa lektori SEEDS snažili u žiakov rozvíjať kompetenciu komplexného prístupu pri utváraní názorov a postojov, aktivizovať vlastné premýšľanie, zasadiť semienko zvedavosti.  

V spätnej väzbe na všetky prednášky veľmi často zaznelo slovo zážitok. „Bol to zážitok a nie iba prednáška.“

„Páčili sa mi interaktívne prvky, nebolo to iba o počúvaní, ale aj o zážitkoch s veľmi príjemnými ľuďmi. Ďakujem za zážitok.“ To je práve to, čo je charakteristické pre edukatívne prednášky SEEDS. Aj tentokrát padli semienka na úrodnú pôdu. A už teraz sa všetci tešíme na ich ďalšiu nezabudnuteľnú návštevu na našej škole. 

pic
Foto: PaedDr. Blanka Bučková 

Február 2025

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
-
-
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
-
-
Napíšte nám [email protected]