Prešov 13.10.2024 (Skolske.sk)
Logické sústredenie nadaných a množstvo ďalších projektov organizuje každoročne Rozumieme nadaným, o. z. prostredníctvom projektu - celoslovenská iniciatíva Rozumieme nadaným. Jej aktivity vychádzajú zo životných a praktických skúseností učiteľov, psychológov a špeciálnych pedagógov. Opierajú sa tiež o podporu rodičov žiakov, známych osobností kultúrneho a spoločenského života, študentov vysokých škôl, ako i laickej verejnosti.
Trojdňové podujatie si na jeseň 2024 za základný tábor opäť zvolilo rekreačnú oblasť Sigord s vodnou nádržou v objatí Slanských vrchov. Tie tvoria východnú hradbu Prešova a svojho času tu boli jediné opálové bane na svete. Nadané deti pricestovali z neďalekého Prešova, Humenného, Košíc, Bardejova a Nitry.
Prešovských pedagógov reprezentovali učiteľ, špeciálny pedagóg, logopéd, metodik pre vzdelávanie nadaných detí a zakladateľ iniciatívy Rozumieme nadaným Ľuboš Lukáč a jedna z vedúcich prvého klubu nadaných detí na Slovensku Ingrid Storinská. Výchovnovzdelávací tím posilnili panie vychovávateľky Andrea a Milka z Humenného. Koordinátormi jednotlivých aktivít a pobytu boli staršie deti z Prešova, Bardejova a Nitry.
Nadaných privítala na Sigorde interaktívna prezentácia o krajskom Prešove ako meste hudobných talentov, „prešovskom Liverpoole“. Deň začínal rozcvičkou a rannou komunitou, nad ktorými držali patronát tzv. testeri - staršie deti v úlohe koordinátorov iniciatívy Rozumieme nadaným. Komunity približovali obsahovú výplň a program celého dňa.
Logické myslenie rozvíjali úlohy na rozvoj logickej, matematickej a priestorovej predstavivosti a verbálneho myslenia, úlohy Logickej olympiády pre najmenších a Logickej olympiády pre deti s intelektovým nadaním. Žiaci spoznali hry podporujúce logické myslenie, riešili tangramy a bojovali s úlohami rozvíjajúcimi priestorový úsudok a verbálne myslenie.
Projekt Logopédia zábavne hravým spôsobom posilňuje slovnú zásobu a komunikačné schopnosti. Na Sigorde sa hrali i počítačové hry, zacielené na fixáciu a automatizáciu hlások v slovách, tvorbu slov a viet. Napomáhal tomu aj osobitný program, hry a situačné komunikačné scény. Okrem šifier čelili deti rébusom, tajným správam a kódovaniu. Pri experimentoch a pokusoch s papierom spoznávali absolventi sústredenia skrytú silu papiera.
Tvorivé čítanie a písanie aktivovalo ich fantáziu, kreativitu, jedinečný pocit z tvorivého procesu a povzbudilo sebavedomie. Čítanie príbehu vyžadovalo aktívne počúvanie s porozumením, čo overili čitateľské kartičky a pracovný list s krátkym textom s otázkami. Aktivitu doplnili texty so zaujímavými úlohami súvisiacimi s prečítaným. Následne prebehla diskusia spojená s poučením vyplývajúcim z príbehu.
LOGIFORMES slúži podobne ako ďalšie aktivity na rozvoj logického myslenia - dedukcie, analýzy, syntézy, hľadania logickej väzby a správneho riešenia. Potrebné bolo pracovať s niekoľkými informáciami súčasne (farba, tvar, pozícia). Hlávky nadaných školákov potrápili zadania, označené piktogramom (prvá úroveň motýľ, druhá úroveň panda, tretia úroveň sova) v súlade s princípom od jednoduchého k zložitejšiemu.
Testy nadania priniesli skúšku logického myslenia, rečových schopností, priestorovej predstavivosti, tvorivosti, praktického nadania, pohyblivosti, koordinácie tela a hudobného nadania. Deti pri spoločnej práci na úlohách objavovali svoje silné stránky. Okrem logického myslenia precvičovali rečové schopnosti, priestorovú predstavivosť, tvorivosť, praktické nadanie, pohyblivosť, koordináciu tela a hudobné nadanie.
Po kognitívnej námahe a zápolení prišla na rad regenerácia. V rámci športového popoludnia navštívili šikovné deti okolie nádrže Sigord, zahrali si futbal, bedminton a zmerali si sily v bežeckých disciplínach a športových hrách. Originálnym spestrením pohybových aktivít bol tanečný workshop Samuela a Nicolasa z Umeleckej tanečnej školy GRIMMY v Prešove. Deti si počas neho osvojili základné prvky tanca a hip-hopu.
Programovanie minirobotov (Ozobotov) a Morzeovku predstavili panie vychovávateľky Andrea a Milka zo Základnej školy Dargovských hrdinov v Humennom. Ozobot ako robotická didaktická pomôcka je malý programovateľný robot so senzormi - mikrorobot. „Menovaná vzdelávacia hračka je primárne určená na rozvoj logického, kreatívneho a algoritmického myslenia, a to veľmi zábavnou formou. Prostredníctvom Ozobota je možné učiť aj základy programovania,“ priblížila prednosti pomôcky pani vychovávateľka Andrea.
„Ozobot je vhodný pre deti už od šiestich rokov, pričom horná veková hranica prakticky neexistuje,“ doplnila. Ozobota na úvod do programovania využívajú na základných a stredných školách a v menšej miere tiež na univerzitách. „Prvou možnosťou je programovanie pomocou farebných kódov, ktoré hovoria robotovi, čo má robiť. Druhou je využitie blokového programovacieho jazyka OzoBlockly. Tento pokročilejší spôsob je vhodný pre druhý stupeň základných škôl a strednú školu,“ vysvetlila pani vychovávateľka Milka. „Na programovanie je využitý blokový jazyk vychádzajúci z JavaScriptovej knižnice Blockly pre tvorbu vizuálnych programovacích editorov. Jednoduchou formou skladania blokov vytvoríme program, ktorý potom nahráme do Ozobota a spustíme,“ opísala postup práce.
Celoslovenská iniciatíva Rozumieme nadaným prináša množstvo projektov zameraných na rôzne témy a oblasti, určených žiakom základných škôl. Pomáhajú vyhľadávať nadané deti, rozvíjať ich nadanie a talent a podchytiť intelektovo nadané deti. „Prinášame iný pohľad na edukáciu nadaných žiakov. Máme bohaté teoretické (pedagogické a odborné vzdelávanie) a praktické skúsenosti,“ informoval Ľuboš Lukáč.
Vo vzdelávaní nadaných žiakov je pritom podľa neho potrebné uskutočniť zmenu. „Výchovno-vzdelávací proces zohráva dôležitú úlohu najmä pri identifikácii nadaných žiakov a ich formovaní v rámci záujmovej úrovne. Sme presvedčení, že zmena tradičného vzdelávania, charakteristického najmä mechanickým zapamätávaním a pasívnym získavaním poznatkov smerom k modernému, orientovanému na aktívne učenie sa a získavanie kompetencií pre život je v informačnej spoločnosti už dlhodobo komunikovaná a očakávaná,“ opísal víziu skúsený pedagóg.