Oficiálny portrét prezidenta SR je možné objednať TU
Autor textu: TASR
08.10.2024

Štátna školská inšpekcia: Inkluzívne vzdelávanie preniká do života škôl len pomaly

Výrazným problémom hodnotených škôl bolo aj to, že viac ako 70 percent z nich nemalo vybudované bezbariérové prostredie v interiéri ani v exteriéri.

Ilustračná snímka. Foto: TASR - František Iván

Bratislava 8. októbra (TASR) - Inkluzívne vzdelávanie sa dostáva do škôl pomaly, problémy sú najmä v budovaní inkluzívnej kultúry. Zistila to Štátna školská inšpekcia (ŠŠI) v priebehu posudzovania podmienok pre inkluzívne vzdelávanie v 11 vybraných základných školách.
        
"Index inklúzie v kontrolovaných školách dosiahol 60,7 percenta. I keď niektoré školy prejavili záujem o inkluzívne vzdelávanie, vo väčšine z nich sa vyskytovali problémy a nedostatky, a to celkovo v budovaní inkluzívnej kultúry," informovala hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská.
        
Priblížila, že napríklad chýbali zmienky o inklúzii v školských vzdelávacích programoch, nepripravenosť na inkluzívne vzdelávanie tiež priznali učitelia z väčšiny sledovaných škôl. "Vytváranie inkluzívnej kultúry v dvoch tretinách škôl oslabovali i vzťahy medzi učiteľmi a žiakmi, ktoré neposkytovali v dostatočnej miere pocit istoty a bezpečia. Súčasne postoje väčšiny žiakov voči žiakom so špeciálnou výchovno-vzdelávacou potrebou boli odmietavé a málo ústretové," sumarizovala hlavná školská inšpektorka.
        
Výrazným problémom hodnotených škôl bolo aj to, že viac ako 70 percent z nich nemalo vybudované bezbariérové prostredie v interiéri ani v exteriéri. "Školám tiež chýbala kompletná dokumentácia žiakov so špeciálnymi potrebami, nemali aktualizované ani skompletizované individuálne vzdelávacie programy. Vo väčšine škôl chýbala pedagogická a orientačná diagnostika," dodala Štofková Dianovská.
        
Za problém považuje i nedostatočné a neefektívne využívanie pedagogických asistentov. "Veľkou pomocou je zriadenie podporného školského tímu, avšak v kontrolovaných školách mali značné rezervy. Chýbali odborní zamestnanci a nedostatky boli identifikované aj v práci špeciálneho pedagóga," skonštatovala.
        
ŠŠI okrem vypracovania koncepčnej stratégie inkluzívneho vzdelávania odporúča školám aj zaistiť právo na kvalitné vzdelávanie a poskytovanie podporných opatrení pre všetkých žiakov, ktorých potreby si to vyžadujú. Tie vychádzajú z pravidelnej a orientačnej diagnostiky. Hlavná školská inšpektorka v tejto súvislosti pripomenula, že Slovenská republika sa zaviazala plniť medzinárodné dohovory, podľa ktorých nie je možné pokračovať v segregačnom systéme školstva. "Inkluzívne vzdelávanie je jedinou reálnou alternatívou," zdôraznila Štofková Dianovská.

Október 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
-
-
-
Napíšte nám [email protected]