Prešov 28.09.2024 (Skolske.sk)
O Klub nadaných detí je každoročne obrovský záujem
V septembri školského roka 2013/2014 vznikol prvý Klub nadaných detí na Slovensku. Mimoškolské vzdelávanie nadaných detí zastrešuje celoslovenská iniciatíva Rozumieme nadaným. Cieľom klubu je vyhľadávanie, podpora a poskytnutie záujmovej činnosti pre nadané a talentované deti. Klub nadaných detí navštevujú školáci rôzneho veku a každoročne patrí medzi najvyhľadávanejšie mimoškolské vzdelávanie nielen pre prešovských školákov. V aktuálnom školskom roku Klub nadaných detí Prešov (opäť) naplnil maximálnu možnú kapacitu a okrem prešovských nadaných detí ho navštevujú aj nadané deti z Košíc, či Svidníka.
Prvé stretnutie nadaných detí o komunikácii, priestorovom úsudku i fantázii
Prvé tohtoročné stretnutia nadaných detí bolo zamerané na rozvoj komunikačných zručností detí, vnímanie, pamäť, myslenie, fantáziu, postrehové hry (precvičenie pozornosti, sústredenia, reflexov) a priestorovú orientáciu (zakreslenie pohľadov stavieb). Schopnosť efektívnej komunikácie, lepšieho porozumenia, rešpektovania iného názoru a skvalitnenie medziľudských vzťahov precvičovali nadané deti prostredníctvom komunikačných kartičiek. Cieľom „komunikačnej aktivity“ bolo naučiť sa sformulovať svoje vlastné myšlienky a podeliť sa o ne. Okrem „aktívnych“ aspektov sme precvičovali aj „pasívne“ schopnosti a jednou z najvýznamnejších bola schopnosť porozumieť iným. Rečové schopnosti patria k trom klasickým kognitívnym inteligenciám, kam ešte patrí logické myslenie a priestorová predstavivosť.
Rozvoj priestorového vnímania preverili deti v priebehu aktivity zameranej na zakresľovanie pohľadov stavieb. Dôležitou súčasťou bola schopnosť koncentrácie na prácu, ale aj schopnosť predstaviť si tvary a predmety, schopnosť uložiť si komplexný vzor určitého predmetu, vedieť ho opätovne spoznať, zaradiť a nakresliť. V tejto časti aktivity bolo potrebné (naučiť sa) vedieť odhadnúť svoju pozíciu v priestore a správnu polohu objektov, priestorové videnie, vedieť predstaviť si časti predmetu, ktoré nie sú viditeľné a zamerať sa na vnímanie detailov, objavenie formy, polohy a usporiadanie detailov.
Ostatné aktivity boli zamerané na pozornosť vyhľadávanie predmetov v ohraničenom priestore. Tieto aktivity umožnili deťom sústrediť sa na informácie a spracovávať ich. Rozvoj detskej pozornosti prostredníctvom hier podporuje rozvíjať rečové, jazykové, sluchové i komunikačné zručnosti detí. Zároveň pomáhajú zapojiť vnímanie, pamäť, myslenie i fantáziu detí.
Vítaný je humor i umenie získať si priateľov
Dôležitým cieľom klubu sú tiež spoločné aktivity s ostatnými deťmi a hodnoty ako priateľstvo, zdvorilosť a vzájomné rešpektovanie sa. Kluby nadaných detí majú ambíciu pomôcť rozvíjať deťom nielen ich výnimočnosť, ale aj spoločenský kontakt, či humor. „Naše úlohy sú zamerané na precvičovanie sociálnych zručností, schopnosť rozhovoru, vyjadrovania sa, schopnosti reagovať na slová iných. Deti by mali vedieť pýtať sa, vyjadriť pozvanie, súhlas a porozumenie,“ hovorí Ľuboš Lukáč z iniciatívy Rozumieme nadaným a zároveň pedagóg, ktorý stretnutia nadaných detí vedie spoločne s lektorkami iniciatívy Ingrid Storinskou a Juliánou Sedlákovou.
Nadané deti v Prešove majú v školskom roku 2024/2025 možnosť rozvíjať nadanie a talent v troch kluboch nadaných detí: Klub nadaných detí Prešov pri ZŠ, Šmeralova (súkromný klub nadaných detí, ktorý so spomínanou školou nemá nič spoločné), Klub nadaných detí pri SZŠ DSA na Mukačevskej ulici a Klub nadaných detí pri ZŠ, Bajkalská v Prešove.