Nové Zámky 18.09.2024 (Skolske.sk)
Umelá inteligencia (AI) je súbor počítačových systémov alebo softvérov, ktoré dokážu vykonávať úlohy podobné ľudským. Dokážu automatizovať opakujúce sa úlohy (napr. vo výrobe, administratíve), analyzovať veľké množstvo údajov, pomáhať pri vyhľadávaní informácií (napr. virtuálni asistenti - Siri, Alexa) a pod. Ich využitie čoraz viac preniká aj do vzdelávania, pretože môžu pomôcť učiteľom a študentom zvýšiť efektivitu učenia tým, že zohľadnia ich individuálne tempo a štýl učenia.
Vďaka akreditácii Erasmus+ v Gymnáziu Petra Pázmáňa som sa mohol zúčastniť na kurze pre učiteľov o vzťahu umelej inteligencie a vzdelávania v tureckom Istanbule v dňoch 18. až 24. augusta 2024. Hlavným cieľom kurzu o AI bolo predstaviť používanie rôznych aplikácií Web 2.0 (kde používatelia sami vytvárajú obsah) alebo Web 3.0 (inteligentnejšie, personalizovanejšie, založené na údajoch a často využívajúce umelú inteligenciu a strojové učenie) a preskúmať ich potenciál na integráciu do školského vzdelávania.
Školenie ukázalo, ako sa dá umelá inteligencia použiť na automatické generovanie a neskoršie upravenie učebných materiálov. Tieto nástroje na generovanie obsahu ušetria učiteľom veľa času, čím zostane viac času na iné zložky procesu vyučovania. Jednou z takýchto aplikácií na generovanie obsahu je magischool.ai, kde sa dajú generovať texty pre konkrétne témy. Tieto texty alebo dokonca videá z YouTube možno použiť na generovanie rôznych typov testových otázok. Aplikácia tiež pomáha učiteľom pri ich administratívnej práci v oblasti vzdelávania, pretože sa dá použiť na generovanie hotových učebných plánov a osnov, ktoré môžu byť po niekoľkých úpravách pripravené na použitie. Veľká výhoda je, že je bezplatná. Iné platformy, ktoré využívajú umelú inteligenciu, ako napríklad diffit.ai, možno použiť na generovanie učebných materiálov aj s otázkami k danej téme v závislosti od úrovne študentov. Pri našej práci sme často používali aj ChatGPT, ktorý je v súčasnosti čoraz populárnejší. Ide o chatbota, ktorý využíva interpretačné modely na automatizáciu nepretržitej komunikácie s používateľmi a umožňuje im okamžitú interakciu so vstupnými informáciami. Chatbot môže byť učiteľom vnímaný ako asistent. Môže pomáhať pri tvorbe učebných materiálov, testov, podporovať výučbu (vysvetľovať časti učiva), rýchlo môžeme sa dostať k informáciám o školskej tematike, zákonoch, pomáhať pri plánovaní školských výletov alebo iných školských podujatí a čo je najdôležitejšie, dokáže prepojiť odpovede na predchádzajúce otázky.
Počas školenia sme navštívili aj istanbulské pamiatky, ako sú mešity (Hagia Sofia, Modrá mešita), trhy (Egyptský bazár, Krytý bazár), veža Galata, palác Dolmabahçe a iné. Vďaka tomu sme mali možnosť hlbšie spoznať miestnu architektúru, náboženské tradície (islamské náboženstvo), históriu a každodenný život.
Na školení sa zúčastnili aj učitelia základných a stredných škôl zo Španielska, Rumunska a Poľska, s ktorými som pracoval v skupinách v anglickom jazyku.
Môžem povedať, že som sa z Turecka vrátil s množstvom nových skúseností a širším obzorom, ktorý budem môcť v budúcnosti využiť v prospech svojich žiakov.