Účastníci – učitelia a učiteľky z celého Slovenska a Čiech sa vďaka projektu Erasmus+ mohli v strede apríla zúčastniť tréningu pamäťového vzdelávania v Bratislave s podtitulom „Vcítiť sa. Porozumieť. Konať.“ Úvod do pamäťového vzdelávania krátkym odborným príspevkom predniesla Nena Mocnik, etnografka, ktorá sa špecializuje na témy traumy a násilia páchaného na základe príslušnosti k istej skupine. Vysvetlila, čo pamäťové vzdelávanie znamená, aké formy tohto vzdelávania a prístupy v jeho využívaní môžeme sledovať v rámci Európy. Okrem množstva pozitív (ako napríklad naučiť kultivovane diskutovať aj o bolestivých/kontroverzných témach alebo mať svoj názor, ale nepopierať históriu) nesie tento typ vzdelávania aj určité negatíva (ako napr. emocionálna angažovanosť, kontroverznosť, revizionizmus, popieranie), kvôli ktorým je považované za jedno z náročnejších foriem vzdelávania.
V ďalšej časti si účastníci prostredníctvom vzdelávanej aktivity priblížili genocídu Rómov a Sintov na Slovensku počas druhej svetovej vojny, o ktorej sa hovorí menej často, pričom tvorí dôležitú súčasť dejín.
Workshop s názvom Miesta pamäte viedli pracovníci Univerzity Karlovej v Prahe o využití máp pri analýze pietnych a pamätných miest v školskom vyučovaní aj neformálnom vzdelávaní. K miestam pamäte sa podľa ich interpretácie treba pristupovať ako k premenlivým objektom, ktorých význam sa môže posúvať. Mapy nám tak môžu objavovať svety, ktoré už zanikli a pomôžu pouvažovať, prečo dochádza k ich ničeniu a odstraňovaniu.
Edudrama dramacentrum priniesol časť vzdelávacieho školského programu s názvom Múr inšpirovaný príbehom Petra Sísa. Program bol postavený na zážitku tu a teraz, v ktorom si účastníci mohli vyskúšať životné situácie nanečisto, konkrétne udalosti 20. storočia v Československu, hlavne pred rokom 1989. Odhalili, aké to bolo nemôcť sa slobodne rozhodnúť, alebo povedať nahlas, čo si myslíme. Aj na základe týchto skúseností spoločne vyhodnotili aké výhody či nevýhody prináša život v slobodnom demokratickom svete.
České Post Bellum predstavil projekt Československé 20. století, ktorý využíva českú a slovenskú perspektívu nazerania na vybrané historické udalosti, ktoré zohrali významnú úlohu u oboch národov či už v časoch samostatnej alebo spoločnej existencie. Dagmar Erbenová, jedna z autoriek tohto projektu, bližšie priblížila tvorbu a obsah aplikácie, ale taktiež poskytla praktické ukážky jej využitia v rámci školského vyučovania.
Miestom poslednej aktivity vzdelávacieho podujatia bola Slovenská národná galéria (SNG), kde sa účastníci vnorili do umenia ako nástroja pamäťového vzdelávania a kritického myslenia. Umelecké diela neraz vnímame ako vizuálne pramene, ktoré môžu zachytávať dobové udalosti. No okrem pripomínania minulosti často veľa vypovedajú o spoločnosti, v ktorej vznikli, ale aj tej, ktorá ich interpretuje dnes. Také aktivity boli predstavené, ktoré rozvíjajú vizuálnu gramotnosť a kritické myslenie, podporujú prácu s (vizuálnymi) zdrojmi ako historickými prameňmi a prostredníctvom interpretačných metód si účastníci priblížili, ako obrazy prispievajú k formovaniu pamäte. Vynikajúcim doplnením tréningu bola aktuálne prebiehajúca výstava s názvom Umenie, ktoré zostalo, ktorá predstavuje dlhé roky nevystavovaný (zabudnutý) súbor diel prevažne zo zbierky SNG, ktoré inštitúcia získala z legendárneho Medzinárodného bienále mladých výtvarníkov DANUVIUS´68, uskutočneného za dramatických okolností po augustovej okupácii Československa.
Tak dnes v Bratislave vidieť neobyčajný zjav, že v socialistickej krajine obsadenej sovietskymi vojskami sa koná výstava, ktorá pravdaže protirečí všetkým normám marxisticky determinovateľného, socialistického režimu.
Intenzívny tréning pamäťového vzdelávania bol doplnený aj návštevou a prehliadkou pamätníku Chatama Sofera. Je to unikátna židovská pamiatka – je jedinou zachovanou časťou stáročného židovského cintorína, ktorý bol zničený v roku 1943 pri výstavbe neďalekého tunela. Zachovala sa len najdôležitejšia časť s 23 hrobmi okolo hrobky Chatama Sofera ako podzemný areál. V rokoch 2000 - 2002 bola celá lokalita upravená a náhrobky boli obnovené. Architekt Martin Kvasnica navrhol pozoruhodný nový komplex, ktorý dodržiava prísne požiadavky halachy (židovského práva), ako aj najvyššie štandardy súčasnej architektúry.
Vzdelávacie tréningy Nadácie Milana Šimečku sú naozaj skvelou príležitosťou pre pedagógov dozvedieť sa najnovšie trendy vo vyučovaní, zoznámiť sa so špičkovými lektormi, sieťovať sa s inými učiteľmi a byť súčasťou zmeny v smerovaní školstva.
Zuzana Peternai
Gymnázium P. Pázmáňa s vjm
Nové Zámky