Bratislava 8. marca (TASR) - Na okresné kolo vybrali piatich žiakov z piatych tried. Prečo v jednej číslovke píšeme ypsilon a v druhej jotu?
Pokiaľ ide o základnú číslovku, ktorá vyjadruje počet (pýtame sa na ňu otázkou: Koľko?), v každom tvare množného čísla ponechávame tvar s jotou - piatich, desiatich, dvadsiatich. Skloňujeme ju podľa vzoru päť. Napríklad: Vzali sme so sebou šiestich žiakov. Futbalisti z desiatich krajín mali spoločné stretnutie. Pri nehode havarovalo auto s piatimi cestujúcimi.
Ak ide o radovú číslovku, pri ktorej ide o poradie (pýtame sa na ňu otázkou: Koľký v poradí?), používame tvar množného čísla s ypsilonom - piatych, desiatych, dvadsiatych. Jediná výnimka - nominatív množného čísla - piati, siedmi, desiati...
Radové číslovky skloňujeme podľa vzoru pekný. Napríklad: Stal sa piatym prezidentom v poradí. Hokejista zabezpečil svojmu tímu víťazstvo svojím šiestym gólom. Monitor píšu žiaci deviatych tried.
Ak si nie sme istí, či použiť i, alebo y, aplikujme na daný tvar číslovku päť. Podľa tvrdej alebo mäkkej výslovnosti tak ľahko zistíme, ktorá možnosť je správna.