Bratislava 8. decembra (TASR) - Štátna školská inšpekcia (ŠŠI) navštívila počas školského roka 2022/2023 približne 6500 vyučovacích hodín. Upozornila, že na väčšine z nich sa učitelia v aktivitách sústredili iba na zapamätanie a porozumenie. Vyplýva to zo Správy o stave školstva a úrovni výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach za školský rok 2022/2023.
"Podľa správy približne 6500 navštívených vyučovacích hodín školskými inšpektormi počas školského roka poukazuje na drvivú väčšinu aktivít žiakov zameraných zo strany učiteľov len na zapamätanie si a porozumenie," uviedla hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská.
Zdôraznila, že rozvíjanie analytického myslenia pritom absentovalo na štvrtine hodín, hodnotiaceho myslenia na takmer dvoch tretinách a tvorivého myslenia na troch štvrtinách hodín. ŠŠI upozornila aj na nízku úroveň práce s textom v rámci vyučovacích hodín. To podľa nej priamo súvisí s rozvojom čitateľskej gramotnosti a ovplyvňuje rozvoj matematickej gramotnosti.
Hlavná školská inšpektorka uviedla, že ŠŠI na tento problém upozorňuje roky prostredníctvom monitorovania napríklad prijímacích skúšok na gymnáziá. "Vyžadujú väčšinou encyklopedické vedomosti, úloh na čitateľskú gramotnosť je ako šafranu a pri overovaní matematickej gramotnosti gymnáziá skĺzli hlavne k úlohám s najnižšou náročnosťou," priblížila.
Správu za školský rok 2022/2023 predložila Štofková Dianovská ministrovi školstva, vedy, výskumu a športu Tomášovi Druckerovi (Hlas-SD) 30. novembra. Preto podľa nej najnovšie výsledky PISA pre ministra nemohli byť prekvapením.
Predkladaná správa obsahuje aj odporúčania na zlepšenie stavu pre riaditeľov, zriaďovateľov a systém. Odporúčania vychádzajú zo zistení v jednotlivých druhoch a typoch škôl a školských zariadení.